Je to jen pár hodin, co jsem dorazila na letiště v Praze zpátky z naší dovolené v USA. Ve státech jsem byla letos poprvé a bylo to naprosto skvělý! Čekala jsem, že to bude parádní, ale realita ještě daleko předčila moje očekávání.

Alespoň přes fotky bych vám zkusila ukázat, jak nádherný to tam bylo - mrkněte do výběru na mém Instagramu @andreamokrejsova. Ještě než vám je sem dám, pojďme na praktické tipy a itinerář naší cesty.

Praktické rady na cestu po USA

Půjčení auta

Protože naše mamka byla v USA na 4měsíční stáži na Mayo Clinic v Rochesteru v Minnesotě, bylo pro nás důležité, aby mohla půjčit auto tam, ale mohli jsme ho vracet jinde (v našem případě na letišti v LA). Zvolili jsme proto půjčovnu Enterprise

V cenách benzínu je velký rozdíl, například v Utahu a Arizoně jsme platili okolo 3,5 USD za galon, naopak v Californii to bylo okolo 6 USD a v LA okolo 7 USD. Ani těm dražším cenám se však nevyhnete, protože cesty mezi jednotlivými destinacemi jsou dlouhé, jen může být výhodné mrknout do online mapy a srovnat ceny.

Mobilní data

Na naší cestu jsme si jednoduše zaplatili data přes HolaFly. Můžete ho koupit několik dní dopředu a aktivovat až na místě (funguje naprosto jednoduše přes e-sim kartu na iOs i Androidu). Na výběr je několik balíčků na kolik dní si je kupujete.

America the Beautiful Pass

Pro návštěvu národních parků bych vám doporučila využít koupi annual pasu. Stojí 80 USD a platí skoro do všech národních parků. Vjezd na něj máte pro jedno auto (my tedy pro 4 lidi) po celý rok (takže ho teoreticky můžete dát třeba známým, kteří by jeli do USA po vás).

Koupíte ho jednoduše u vjezdu do prvního národního parku, do kterého se vydáte a v ostatních už ho jen ukážete. Pokud v textu níže neuvádím jinak, platil na daném místě.

Ubytování

Přespávali jsme v motelech po cestě podle toho, aby nám to nejlépe vycházelo podle cesty. Vždy jsme ho rezervovali pár hodin před dojezdem do daného místa a nikdy nebyl problém najít ubytování s dobrým hodnocením i cenou.

Snídaně není vždy k dispozici a i když je, je celkem skromná - toasty na opečení, máslo, džem, těsto na wafle (a waflovač! :D), lupínky nebo instantní kaše, káva a čaj. I když snídaně není, na téměř všech pokojích byla alespoň lednice, mikrovlnka, konvice na čaj a kávovar.

Itinerář na 12 dní aneb plán naší cesty

Jeli jsme plus mínus podle takhle. Celkem jsme najeli přes 3200 mil, tedy přes 5200 km, takže je určitě fajn, abyste se měli s kým vystřídat v řízení.

0. den - přílet

Večer jsme přiletěli na letiště v Los Angeles, kde už nás vyzvedla mamka autem a jeli jsme rovnou na ubytování a šli spát. Ještě předtím nás překvapila vačice, která lezla po okraji vlnitého plechu. :)

1. den - Los Angeles

Hned po snídani jsme vyrazili na kopec k Hollywood sign, cestou jsme ještě rychle omrkli Walk of Fame (za mě asi netřeba vidět z blízka a stačí projet autem).

Pokračovali jsme k Santa Monica Pier, kde jsme se prošli po pláži a zašli na oběd do Bubba Gump Shrimp Co. - doporučuju ochutnat Dumb Luck Coconut Shrimp a lososa Jenny's Surf & Surf

Ve zbytku dne jsme zašli ještě na Venice Beach. Dala jsem si dobrý cappuccino v Menotti's, prošli jsme se v nádherných Venice Canals a vyrazili na cestu dál - směr Grand Canyon - cesta měla přes 800 km = okolo 8 hodin. Dojela jsem něco kolem 5 hodin až do Needles, kde jsme přespali.

2. den - Arizona

Ráno jsme se tedy vydali dál směrem do Grand Canyon, právě tady jsme si koupili annual pass. Tady jsme měli naplánovaný půl den na procházení, což si myslím, že úplně stačilo, ale samozřejmě by se tu dalo vyžít klidně i na několik dní. Věděla jsem, že nás ale čekají i další (a možná i daleko zajímavější místa), proto nám polovina dne stačila.

A viděli jsme tu kojota! Jinak všude uvidíte hodně skalních veverek, chipmunků, ale i sviště, motýli aj.

Vydali jsme se dál, a to do Antelope Canyon. Do něj musíte mít rezervaci předem a neplatí zde annual pas. My navštívili Upper vzhledem k tomu, že naše mamka je po operaci kolene a u lower je prý náročnější sestup. Vstup je za zhruba 93 USD pro jednoho člověka. Není to tedy zrovna levné, ale je to nádhera a byli jsme všichni nadšení.

Cestou odsud jsme se zastavili i k meandru řeky Colorado Horseshoe bend, která je už asi jen 10 minut cesty. Pokračovali jsme dál, do města Kanab, kde jsme strávili dvě noci.

3. den - Bryce Canyon

Z Kanabu jsme vyrazili směrem do Bryce Canyonu, který byl za mě asi nejlepší zastávkou v národních parcích vůbec. Doporučuju si na něj vyhradit celý den, je tu milion možností, kudy se vydat.

4. den - Zion National Park

Přespali jsme na stejném místě a ráno i se všemi věcmi vyrazili do Zionu. Doporučuju vyrazit, co nejdříve to jde, jinak je obrovský problém zaparkovat, jako fakt!

I tady je spousta možností trailů. Já bych vám doporučila Angel's landing (na závěru na úplný vrchol potřebujete speciální povolení, které si jednoduše uděláte přes internet, ale i kdybyste těch posledních pár metrů nešli, cesta je krásná) a také The Narrows

Ze Zionu jsme vyrazili do Las Vegas přes Valley of Fire State.

5. den - Las Vegas

Ráno jsme zamířili do kavárny na snídani do Vesta Coffee a odsud mrknout na známý Welcome Las Vegas sign, Pawn shopu (nejznámější zastavárna na světě - prý :D).

Já si tu zašla zaběhat, do Whole Foods a pak jsme odpočívali u bazénu na noční život.

Zrovna přes náš pobyt se v Las Vegas konal festival Life is Beautiful, kde hrál Flume, Odesza a další interpreti. Koncerty jsou tady úplně běžně, tak omrkněte, třeba tu bude zrovna váš favorit. :)

My omrkli ulici The Strip, byly jsme na Roller Coasteru, podívali se na Bellagio Fountain, Ceaser Palace a kasína. Stačí tu jen chodit a uvidíte toho spoustu, ale taky bych vás chtěla varovat, protože je tu pekelný hluk, který člověka dost utahá a těší se do ticha.

Z Las Vegas se můžete zajet vykoupat do horkých pramenů Goldstrike Canyon Hot Spring

6. den - Hoover Dam a Death Valley Mojave Desert

I další den jsme vyrazili na snídani, tentokrát do Savor Coffee a pak už směr přehrada Hoover Dam.

Odtud jsme se chtěli vydat do Death Valley, ale bohužel bylo kvůli povodním v srpnu zavřeno až do polovina října. Proto jsme se vydali do Mohavské pouště, konkrétně na Kelso Dunes. Tady jsme si dali asi 4 mílovou procházku po dunách - určitě se natřete opalovacím krémem a vybavte se dostatkem vody (doporučeno je alespoň 1 litr na hodinu).

7. den - Sequoia National Park

Přespali jsme v motelu v Bakersfieldu a pak yvrzaili do Sequoia parku. Tady jsme strávili celý den.

Můžete tu vidět největší Sequoia (General Sherman Tree) na světe, projet průjezdem pod jedním spadlým stromem, Moro Rock a projít se v nádherný přírodě.

8. den - Yosemite National Park

Tentokrát jsme nespali v motelu, ale v malé chatičce v Sierra Meadows a odtud se vydali přímo do Yosemite. Tady jsme viděli nespočet vodopádů, El Capitano, Half Dome. Ať zastavíte, kde zastavíte, procházky jsou tu krásný.

Na rozdíl od Bryce Canyonu mi Yosemity a Sequoia NP přišly hodně přeplněné lidmi.

9. den - San Francisco

Tak tohle město mi učarovalo. Přijeli jsme už předchozí den večer a zašli se podívat na Palace of Fine Art, doporučuju navštívit za tmy. Došli jsme až k pláži a koukali na noční Goldengate bridge. Cestou zpět na ubytování jsme potkali mývala, který zrovna kradl v popelnici a vylezl na strom!

Ráno jsme začali v kavárně The Mills moc dobrou snídaní. Pokračovali jsme na prohlídku Alcatrazu (je potřeba si předem koupit vstupenky na trajekt). Hodně zajímavá prohlídka, určitě si vemte audio guide (už je v ceně toho trajektu, jen si ho na místě vyzvednete).

Po Alcatrazu jsme došli ke Coit Tower, prošli po China Townu a dál do města. Procházeli jsme šikmé ulice a pozorovali jejich ikonické tramvaje až k známé klikaté ulici Lombard street, kterou jsme si večer jeli i projet autem (což je mnohem větší zážitek, než na ni jen koukat, pokud tedy nemáte drona s sebou). Chtěli jsme navštívit i střechu jednoho z veřejně přístupných mrakodrapů (Transameric Pyramid), ale bohužel se zrovna opravovala a vstup nebyl přístupný.

Na západ slunce nás čekal Golden Gate Bridge. Je krásný tak jako tak, ale doporučuju ten západ slunce, to má neuvěřitelný kouzlo.

10. den - Silicon Valley

Hned po snídani jsme vyrazili do Golden Gate Park na procházku. Uvidíte tu vodopády, želvy, japonský altán a kupu nejrůznějších sportovců.

Odtud jsme se vydali podívat na tzv. Mavericks waves, což jsou známé hodně velké vlny na surfování. Prozkoumali jsme i okolí a přímo u pláže plavalo velké množství lachtanů a se zájmem nás pozorovali.

Po obědě jsme vyrazili dál a to směr Sillicon Valley - prošli jsme si Apple, viděli garáž Steve Jobse a projeli se kolem Googlu, který ten den zrovna slavil 25. narozeniny.

11. den - Pismo Beach

Poslední celý den jsme strávili opalováním a surfováním na pláži v Pismo Beach, kde jsme i přespali. Přímo u pláže je půjčovna surfů a neoprenů.

Uvidíte, jak se perou racci o škeble, surfaře a surfařky a čas tu plynul tak rychle, až nás to překvapilo.

Jen si na rozdíl od nás všimněte parkovacích hodin (který nejsou moc viditelný), jinak dostanete pokutu, které je daleko vyšší než samotné parkování. :(

12. den - LA a odlet

Ráno jsme se probudili opět v LA, museli jsme si hlavně pořádně sbalit a pak už jsme vyrazili k Walt Disney Concert Hall, Sunset Boulevard a Rodeo Drive.

Vrátili jsme auto na letišti a frčeli domu.

Bylo to 12 nabitých a skvělých dní, pokud o takové cestě jen trochu uvažujete, určitě ji podniknete. Máme samozřejmě nádhernou přírodu, ale tohle je tak jiný... no, musí se to vidět. :)

Díky za přečtení a komentář.