úterý 10. července 2018

zdravý vztah k jídlu


Možná je pro mnoho lidí překvapující, jak důležitý je vztah stravy a fyzického zdraví, ale asi je ještě víc překvapující, jak důležitý je vztah jídla a psychického zdraví.

O důsledcích špatného stravování na fyzickou stránku člověka jsem psala minulý článek. Asi většina lidí chápe, že být příliš hubený nebo naopak mít nadváhu (až trpět obezitou) není pro tělo dobré, ale třeba si neuvědomují, jaké a jak závažné důsledky to může mít.

A u psychického zdraví si to většina lidí vůbec nespojí. Přitom je ten vztah tak důležitý. Psychiku ovlivňují potraviny, které jíme, ale samozřejmě je i důležité, jak k jídlu přistupujeme.
Jednoduše by se dalo říct, že pokud nedodávám tělu to co potřebuje, tak ani mozek (a s ním spojená psychika) nemůže fungovat správně.

neděle 1. července 2018

Estetika nebo zdraví: kdo je hubený, je zdravý?

Ačkoliv se denně na internetech a sociálních sítích omílají slova jako zdravá strava, zdravá výživa, zdravý životní styl, většina lidí se stejně orientuje pouze na svůj zevnějšek a o zdraví a o to "cítit se líp" jde jen málo lidem.

Proto se s příchodem jara zvýší množství dotazů, jak docílit vysněné postavy za 2 týdny, článků jak rychle a efektivně zhubnout, reklam na zázračné doplňky stravy, "převratné" způsoby cvičení, které vám podle jejich popisu odstraní snad i tuk usazený i na ušních lalůčcích.

To že si neuvědomujeme, jak velký vliv má naše strava a pohyb na naše zdraví je naprosto tristní. Byla bych hrozně ráda, kdyby se nad tím víc lidí zamyslelo, protože v prvé řadě nejde o to, že nám ze šortek vykukují špíčky, za které se stydíme nebo nám naopak koukají žebra a tak jsme pro ostatní hned anorektiky. V prvé řadě jde o to, jak velký vliv to má na náš organismus, a proto jsem dnes vypsala pár rizik, která jsou spojena s obezitou a také podvýživou (a mnoho se jich prolíná).

neděle 24. června 2018

Jak jsem uběhla svůj první půlmaraton

Je září roku 2010, jsem v prváku na gymplu, hodina tělocviku. Plánem bylo běhat štafetu ve družstvech, kdy každý uběhne půl kilometru. 500 metrů. Běžela jsem naráz se spolužačkou z druhého týmu, která byla zvyklá chodit pravidelně běhat. Hned od startovní lajny nasadila neuvěřitelné tempo, já se ji samozřejmě chtěla držet, tak jsem taky zabrala. Po půlce vzdálenosti mě tak šíleně píchalo v boku, funěla jsem jako parní lokomotiva a s velkým přemlouváním jsem doběhla zbylých 250 m. O běhu jsem už nikdy nechtěla slyšet.

neděle 17. června 2018

Porovnání instantních ovesných kaší

Pomalu a jistě začíná víc lidí číst výživové hodnoty výrobků, což je naprosto skvělé. Bohužel většina už nečte složení výrobků, tzn. suroviny, které výrobek obsahuje. Často se pak různé výrobky tváří neuvěřitelně zdravě, ale ve skutečnosti to taková hitparáda nemusí být.

Rozhodla jsem se dnes proto srovnat pár instantních ovesných kaší, které se dají koupit v supermarketu, s ovesnou kaší, kterou si uvaříte ráno a s domácí instantní kaší (recept na konci článku).

neděle 27. května 2018

Ohlédnutí za Islandem | tipy: kde se najíst a co vidět


Právě je to pátý den od návratu Andy Pavelcové z Islandu a měsíc od mé návštěvy Islandu. Nejdřív jsem z Islandu vyloženě článek dělat nechtěla, protože Andy má na svém blogu tak úžasné články a samozřejmě je rozdíl, když ona tam byla 5 měsíců a já 5 dní.

Jenže ty fotky jsou tak nádherné, že chci, aby byly na mém blogu, protože cestování ke mně prostě patří.

V tomhle článku proto najdete spoustu fotek a pár tipů, co podle mě nesmíte vynechat. :)

neděle 20. května 2018

ovocný koláč s tvarohem

Jahody konečně chutnají jako jahody, dají se sehnat za rozumnější cenu, takže se teď v lednici objevují vážně často. Občas dokonce v takovém množství, že už je nestíháme ani sníst. Pokud by vám také hrozilo, že brzy podlehnou zkáze, zkuste tenhle jednoduchý, zdravý a lehký koláč. Na jaro i léto naprosto ideální, je hodně svěží, takže se s ním v tomhle šíleném vedru nezaplácnete.

neděle 13. května 2018

A zdravou třináctku znáte?


Ne, vážně se nejedná o žádnou třináctiletou slečnu, která by propadla zdravému životnímu stylu, ale jedná se o stručná výživová doporučení pro veřejnost. Pokud jste o zdravé třináctce ještě neslyšeli, určitě není důvod se stydět.

Jsou vydaná pro zdravou a dospělou populaci České republiky a slouží k prevenci civilizačních chorob (diabetes mellitus 2. typu - cukrovka, hypertenze - vysoký krevní tlak, ateroskleróza, infarkt, obezita aj.). Byla vydána v roce 2005 Společností pro výživu a Fórem zdravé výživy.