Pražský půlmaraton: proč si ho zaběhnout a jak vypadá moje příprava na maraton?


A je za mnou další půlmaraton! Na #PragueHalf jsem se obzvlášť těšila z několika důvodů. Byl to první půlmaraton v roce 2019, konal se v Praze a poprvé ho běžela moje statečná kamarádka Kristina.

RunCzech závody jsou opravdu srdcovka. Skvělá organizace, milí a ochotní organizátoři, nejlepší běžci! Zkusím vás v pár bodech přesvědčit o tom, že byste si i vy měli zkusit půlmaraton (nebo jiný závod) zaběhnout.

1. Atmosféra
Upřímně, vždycky, když jsem ve startovacím koridoru a začne hrát Smetanova Vltava, mám husí kůži a jsem úplně dojatá. A to je teprve začátek.
Celý běh jsou podél trati různí kolemjdoucí, rodinní příslušníci, dobrovolníci a fanoušci, kteří fandí ostošest. Fandí všem a fakt to funguje! Je to neuvěřitelně milé, ačkoliv tam nejsou primárně kvůli vám. A když náhodou někdo zavolá vaše jméno a povzbuzuje přímo vás, to už se usmíváte opravdu od ucha k uchu. Za tohle všem velké díky!

Ale i atmosféra mezi ostatními běžci. Co si budeme povídat, někdy to bolí a dost, chcete přestat, zastavit a vykašlat se na to. Vždy když někdo přejde do chůze, hned dostane pár povzbudivých poplácání po zádech a nabídku pomoci k rozběhnutí. Všichni vás prostě podpoří.

2. Překonáte se
Když si jdu zaběhat takhle delší běh sama, běžím určitě pomaleji (a taky do větších kopců), takže dobíhám v mnohem větší pohodě. Ačkoliv nejdete na půlmaraton závodit, stejně s ostatními běžci poběžíte rychleji, nejspíš i na trati, na kterou nejste zvyklí a nejspíš i vzdálenost, kterou běžně neběháte nebo ji běžíte úplně poprvé. A to bolí. S blížícím se koncem čím dál víc, každý krok je hra mezi silou vůle a svalů. Ale ten pocit po doběhnutí je k nezaplacení.
Před cílem si budete říkat "To už nikdy!", ale doběhnete, napijete se, dostanete medaily a první co vás napadne "Tak kdy bude další?".

A jak vnímá svůj 1. půlmaraton Kristi?
Kíťa začala běhat před 2 lety, ale pravidelně běhá zhruba rok. Celkem si už zaběhla 4 SpartanRace, z toho 3 stihla v roce 2018. Většinou běhá 5-8 km a nejdelší běh zažila letos v únoru, který měl 14 km. I tak se odhodlala přihlásit na #PragueHalf a tohle jsou její pocity:


"Půlmaraton byl pro mě zatím nejsilnější sportovní zážitek. Před i během závodu jsem byla několikrát dojatá, ať už ze spoluběžců, fanoušků a nebo sama ze sebe. :D Během závodu to sice několikrát bolelo, ale v cíli už o té bolesti na trati člověk vůbec neví a snad se i těší na další závod ... :)"
Já Kítě ještě jednou moc gratuluju za obrovské odhodlání a statečnost. Jsem pyšná, jak skvělou kamarádku mám. ❤️

3. Běh je prostě nejlepší sport
Moje běžecké začátky byly spíš úsměvné. Začínala jsem na 3 kilometrech, kdy jsem střídala běh a chůzi a stejně jsem byla úplně hotová. Když jsem to poprvé uběhla v kuse, tak to skončilo zvracením z přetížení. :D JOP! Ale nevzdala jsem to a s během pokračovala, jen trochu rozuměji. Když jsem pak uběhla svých prvních 5 kilometrů, cítila jsem euforii maratonců! V tu dobu by mě nenapadlo, že budu běhat takové trasy jako teď, ale stačí vydržet a ono to přijde samo. :)
K běhu totiž nepotřebujete nic speciálního, kromě kvalitní obuvi. :)

A když jsme u toho maratonu...
Možná jste zaregistrovali, že se s Andy chystáme na maraton. Naše cíle jsou docela jednoduché. Udělat si z toho hezký zážitek! Nechceme běžet na žádné rekordy, když bude potřeba, tak si odpočinout chůzí, v klidu se v průběhu občerstvit. Já se především nechci zmrzačit, nechci si to zošklivit, naopak si to chci užít.
I tak přípravu nepodceňuji, protože tělo je potřeba na takovou zátěž připravit. A jak to vypadá u mě?


  • Chodím 3x týdně běhat - frekvenci běhů jsem tedy nechala pořád stejnou.
  • Běhám nad 10 km - prodloužila jsem délku tras. Předtím jsem běhala většinou 2x 8 kilometrů a 1x nad 12 km. Teď se snažím mít 2x nad 14 km a 1x kolem 20, nejlépe nad 20 km.
  • Dbám na protahování - protahování je základ, ale teď se na něj snažím zaměřovat o to víc. Brzy vyjde video o protahování po běhu, které jsme s holkami natočily. Tak se těšte a sledujte kanály FITFAB Strong.
  • Přidala jsem na jídle - s prodlužujícími se běhy se mi logicky zvětšil i apetit. Jím teď tedy o ještě o trochu víc. Zhruba 2x týdně peču nějaký zdravý koláč z mých receptů, které mi krásně pomáhají doplnit dostatek energie a především sacharidů, které jsou pro běžce alfou a omegou.
Tak co, přihlásíte se na nějaký půlmaraton? A neuvidím se s někým třeba i na maratonu? :)
A. ❤️

Komentáře

  1. Když jsem se v sobotu koukala v televizi na půlmaraton, hned mi přišla myšlenka, proč bych to nemohla zkusit? Jestli to dám pod tři hodiny nebo dvě je mi jedno. Hlavně si to užít a doběhnout do cíle. Tak snad příští rok, ale nejdřív musím prodloužit svoje běhy navíc než 5km..:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě pojď do toho. :) Ten pocit v cíli je vážně k nezaplacení. ☀️

      Vymazat
    2. Děkuji..:) Určitě do toho půjdu.. :)

      Vymazat
  2. Ahoj, mám dotaz, který je asi trochu mimo, ale jak správně vybrat běžecké boty? Neplánuješ udělat článek nebo nemáš nějaké tipy?

    Díky za odpověď

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za přečtení a Váš komentář!