Jak si vybrat mezi mléčnými výrobky?


Mléčné výrobky jsou v mém jídelníčku na denním pořádku a jsou jeho neodmyslitelnou součástí. Jsou skvělým zdrojem bílkovin, betakarotenů (prekurzor vitaminu A) a je velmi cenným zdrojem vápníku. I tak lze v obchodech koupit mléčné výrobky, kde jsou tyto pozitivní účinky potlačeny přidanými látkami.
Často pak v regálech saháte v dobré víře po něčem, co vám mnoho benefitů rozhodně nepřinese.

ZDROJ VÁPNÍKU
Mléčné výrobky jsou výborným zdrojem vápníku. Ačkoliv je možné velmi často na internetu narazit na tvrzení, že rostlinné zdroje jsou mnohem lepším zdojem vápníku nebo dokonce, že mléko způsobuje osteoporózu.
Je sice pravda, že jsou rostlinné produkty, které mají vyšší obsah vápníku (například mák), ale jejich využitelnost je až 7x menší než z mléka. Nehledě na to, že množství rostlinných produktů, z kterých bychom dokázali získat stejné množství vápníku jako z mléka, je v podstatě nemožné ujíst. Tím spíše je tomu tak u dětí, které mají i menší žaludek, děti mají i zvýšenou potřebu vápníku, kvůli správnému růstu.
Mléko obsahuje i vitamín D, který je společně s vápníkem důležitý pro správnou mineralizaci kostí. To tedy znamená, že osteoporóze předchází.

ZAKYSANÉ MLÉČNÉ VÝROBKY
V jídelníčku si jich velmi ceníme především kvůli obsahu bakterií mléčného kvašení (lactobacillus, bifidobacterium), které jsou přirozenou součástí lidského střevního mikrobiomu (bakteriálního osídlení střev). Tyto bakterie nám pomáhají s trávením, vyprazdňováním, mají i pozitivní vliv na imunitní systém organismu a dokonce pozitivně ovlivňují i naši psychiku.
Zakysané mléčné výrobky jsou mnohem lépe tolerovány i osobami s laktózovou intoleranci. Procesem fermentace se spotřebuje většina laktózy.
Právě zakysané výrobky (nejen mléčné) pomáhají tělu s udržováním tohoto fyziologického osídlení a brání přemnožení patologických ("špantých") bakterií. Jejich růst podpoříte ještě přívodem dostatku vlákniny.
Mezi zakysané mléčné výrobky patří například:
  • jogurty, jogurtové nápoje
  • kefíry a kefírová mléka, acidofilní mléka
  • zakysané smetany, zákysy, kyšky
  • skyr
Skyr je typ tvarohu, který je ještě fermentovaný (zakysaný). Ještě k tomu je i odtučněný. Obsahuje tedy bakterie mléčného kvašení, které jsou pro nás příznivé, což běžný tvaroh neobsahuje. Skvěle se hodí i do redukce, protože obsahuje velké mnosžvtí bílkovin a má snížené mnosžtví tuků.

Ochucené a bílé varianty
Z výše psaného tedy vyplývá, že mléčné výrobky jsou pro konzumaci vhodné, ale pozor na ochucené varianty. Ovoce se v kelímku s jogurtem je jen málo kdy, opravdu jen ovocem (vlastně nikdy). 
Mrkněte tedy na složení a obsah cukru ve výrobcích. V neochucených výrobcích se též objeví cukr, ale jedná se o přirozeně vyskytující se laktózu, které zde není moc. Není tedy důvod se ji obávat. V ochucených je laktóza (v případě ovocných i nějaký cukr z ovoce) a především velké množství cukru, které je přidané. 
Pro představu:


Jak to vyřešit?
Nedokážete vypít bílý kefír nebo sníst bílý jogurt? Kefír si můžete rozmixovat s ovocem, třeba s 1 banánem nebo hrstí borůvek a polovinou banánu. Do jogurtu si zase přidejte vločky/domácí granolu a  jahody.

Řecké jogurty vs. smetanové jogurty
Pravé řecké jogurty (například Milko) jsou velmi husté, mývají 0-5 % tuku a obsahují opět velké mnosžvtí bílkovin. 
Jogurty řeckého typu jsou pouze smetanové jogurty, které mají 10 % tuku. Jsou tedy velmi tučné a není to to stejné! Protože je zde více tuku je zde i nižsí obsah bílkovin a také vápníku. 

JOGURTY PRO DĚTI?
Maminky zbystřete. Pokud se snažíte dětem kupovat jogurty, které jsou pro ně skvělým zdrojem vápníku, možná vás překvapí, že tyto produkty jsou plné cukru. Například v jednom vanilkovém Pribiňáčku nebo Lipánku jsou 3 kostky cukru, ve velmi oblíbeném lískooříškovým Monte je 5 kostek a v takovém čokoládovém termixu je 3,5 kostek cukru. 
Zkuste recept na domácí termix jen ze 2 ingrediencí.
Neznamená to, že máte hned tyto výrobky přestat kupovat, ale děti (a vy) byste je neměli vnímat jako mléčné výrobky, spíše jako sladkost. Asi byste dítěti k snídani nedali tatranku, stejně tak byste jim neměli dávat denně tyto pochoutky. Pokud budete už od mala dítě učit k takovým návykům a na velmi sladkou chuť, bude mít problém se přeučit na klasický bílý jogurt. Respektive k tomu "chtít se to přeučit" vůbec nedojde. Proto jim zkuste dávat klasické bílé jogurty a tyto dobroty občas pro zpestření, jako odpolední dezert. Pořád jsou samozřejmě lepší než taková tatranka, protože obsahují i vápník a bílkoviny, protože základ mají v tvarohu, ale nepřehánějte to s nimi.


SÝRY
Ještě se rychle zastavíme u sýrů. Sýry jsou též skvělým zdrojem bílkovin i vápníku. Některé jsou velmi tučné, proto to s jejich konzumací nepřehánějte nebo si vybírejte i méně tučné varianty. U tvrdých sřídejte například sýry s 30 % a 45 % tuku v sušině. Pokud máte rádi grilovaný hermelín, zkuste hermelín linie a nezapomeňte si k němu dát i přílohu (u grilování nejčastěji asi chléb) a hlavně zeleninu.
Z těch měkkých zkuste například cottage, přirozeně obsahuje malé množství tuku a mnoho bílkovin. Samozřejmě není nutné se bát tuků, ale je dobré tyto produkty střídat. Sýry mohou obsahovat skutečně velké mnosžvtí tuku a protože se jedná o živočišný produkt, složení tuku též není ve velkém množství vhodné. 
Z mazacích sýrů se raději vyhněte taveným sýrům. Obsahují velké mnosžvtí tavících solí, které snižují vstřebatelnost vápníku. Raději volte sýry typu žervé.
U sýrů si dejte i pozor na obsah soli. Denní doporučená dávka soli je 5 g, Češi průměrně konzumují 3x tolik. Mezi velmi slané sýry patří syrečky a balkánský sýr. 

Komentáře

Okomentovat

Děkuji za přečtení a Váš komentář!