Celerová šťáva | Další detoxikační zázrak?

Možná jste postřehli, že se internetem (především instagramem) opět šíří "nový zázrak", který má mít až kouzelné účinky na náš organismus. Toto kouzlo se jmenuje šťáva z řapíkatého celeru.
Původně jsem na toto téma vůbec článek psát nechtěla, ale dotazy se začaly hromadit, tak jsem se rozhodla sepsat krátké povídání na tohle téma.


Jaké má mít celerová šťáva účinky?
Sliby jsou chyby. Na tohle pamatujte. Protože vždy, když přijde nějaká převratná "detoxikační" metoda, slibuje nesplnitelné. A je jedno, jestli je z celeru, mrkve, rajčat nebo třeba jablek.
Tentokrát jsem nejčastěji četla:

  • očištění jater a ledvin
  • odstranění akné
  • prevence autoimunitních onemocnění
  • prevence onkologických nemocí
  • zlepšení hladin cholesterolu v krvi
  • a samozřejmě pomoc při hubnutí
A jak je to doopravdy?
Věřte, že játra ani ledviny nedokáže celerová šťáva očistit. Jsou to hlavní detoxikační orgány našeho těla a podílejí se tak největším dílem na odstraňování zplodin metabolismu, toxických a jiných látek, které by pro náš organismus mohly (nebo jsou) být nebezpečné. Dělají to automaticky. Je to jejich job. Celerová nebo jiná šťáva jim v tom nepomůže. 
Jestli chcete svá játra a ledviny pozitivně podpořit, tak omezte alkohol, neužívejte drogy a nepřehánějte to s užíváním léčiv. Také můžete zkusit jíst zdravě a dodržovat pitný režim. Ne, že si jednou za půl roku uděláte týdenní detox/půst. Stejně jako se z jednoho salátu nehubne a z jednoho smažáku nepřibírá, tak žádný půst či "detox" vašemu tělu nepřispěje. Trvale udržitelný zdravý životní styl, to je správná odpověď. :)

Už jste četli článek o detoxu?

Odstranění akné. Může to tak být. Dostatečná hydratace má skutečně pozitivní vliv na kůži, takže pokud jste do této doby neměli dostatek tekutin (nebo nevhodných tekutin), tak vám s tím může pomoci. Na druhou stranu se určitě najdou i jedinci, které by naopak mohla podráždit (celer je jeden z nejsilnějších alergenů) nebo jim neudělá s kůží prostě vůbec nic.

Prevence autoimunitních a onkologických onemocnění. Kéž by! Bylo by to skvělý, fakt bylo. Bohužel tomu tak prostě není. Vznik jak autoimunitních tak onko nemocí je, tak široká problematika, že se takto paušalizovat prostě nedají. Jednak důvod jejich vzniku není přesně rozklíčován, jednak u každého typu hrají roli jiné faktory. Z toho důvodu není jednotná ani léčba ani prevence. A především prevence není jednoznačně známa. 
Samozřejmě víme, že například cigaretový kouř má jasně negativní účinky, stejně tak víme, že například kojení má pozitivní účinky. Ale to, že vás vaše maminka kojila není 100% záruka toho, že takovou chorobou neonemocníte a stejně tak, že budete kouřit není 100% záruka, že onemocníte (ačkoliv to riziko je mnohonásobně vyšší).
Takže ne. Celerová šťáva není zázračná.

Zlepšení hladiny cholesterolu. Hladina cholesterolu v krvi, a především poměr mezi HDL ("hodným cholesterolem") a LDL ("zlým") je dána opět několika faktory. Stravou se tento poměr snažíme pozitivně ovlivnit, ale bohužel je to běh na dlouhou trať. Rozhodně to zahrnuje pečlivější výběr mezi tuky (preference nenasycených mastných kyselin, především omega 3), navýšení příjmu vlákniny, celkově úprava hmotnosti, navýšení pohybu. Ani tady celerová šťáva nebude kouzlit.

Hubnutí. Stejně tak jako teplá voda s citrónem před snídaní vám metabolismus nenastartuje, ani celerová šťáva nemá takovou zázračnou moc. Určitě je super ráno doplnit tekutiny. Klidně v podobě celerové šťávy, ale pokud vám nechutná, tak ji jednoduše nepijte. Dejte si raději obyčejnou vodu. Může vám pomoci s trávením, protože navýšíte příjem tekutin (za předpokladu, že jste jich doteď měli nedostatek), ale fakt díky ní nezhubnete

Co od takové šťávy očekávat?
Jsou samozřejmě nějaká pozitiva takové šťávy:
  • navýšení množství tekutin v denním příjmu (pozor, není žádoucí se přepíjet)
  • přívod minerálních látek a vitamínů (ale ochuzení o vlákninu)
  • placebo efekt (jo, psychika dělá vážně hodně)
Takže pokud vám celerová šťáva nechutná, tak ji jednoduše nepijte. Žádné velké benefity z toho neplynou. Pokud vám však chutná, klidně si ji občas dejte. Může to být fajn zpestření jídelníčku, ale zázraky nečekejte. :)

Díky za přečtení.
A. ❤️

Komentáře