Pravda o etiketách; Na co si dát pozor při nakupování potravin I.

Většina z nás chodí několikrát do týdne na nákup potravin. Všichni máme oblíbené obchody, oblíbené značky a výrobky. Často tak přehlížíme jiné výrobky, které běžně nenakupujeme. Pak jsme ale v jiném obchodě nebo obchod přestavují. To si více všímáme i těch jiných výrobků a občas  já nestačím jen koukat, jak výrobci a prodejci těží z neznalosti spotřebitelů a ti pak v dobré vůli, že kupují něco ultra zdravého, vyhodí větší a bohužel častěji i větší částky. Pojďme se podívat na ty nejčastější fígle.

Celozrnné, vícezrnné, tmavé, cereální... co tyto přízviska znamenají?
Myslíte si, že celozrnné a vícezrnné je to samé? A to je právě velký omyl. Zákonem je dáno, že celozrnné výrobky musejí obsahovat minimálně 80% celozrnné mouky. Vícezrnné musí obsahovat 5% mouky jiné než žitné či pšeničné, tzn. že zbytek může být jen bílá mouka. Tmavé je prostě tmavé = dobarvené karamelem nebo pražením mouky. A cereální znamená, že jsou z obilovin. Takže kupujte pečivo, které má v názvu celozrnné, to se bohužel v některých obchodech hledá velmi těžko.

Zelená barva, zelenina a ovoce na etiketách
To už jsou klasické marketingové fígle, které si hrají s našim podvědomím. Všimli jste si, že jeden z nejrozšířenějších fastfoodů, měl ještě donedávna všude jen červenou, žlutou a zelené minimum. Teď najednou uvidíte převahu trávově zelené barvy. Ta nám totiž evokuje zdraví, ale to nic nemění na tom, že jsou to pořád ty stejné hnusné burgry, mastné hranolky a majonéza.
Se zeleninou a ovocem na etiketách je to zrovna tak. Velmi často je vídám na obalech potravin, kde není ani kousek ovoce či zeleniny, ale k výrobku si je samozřejmě přiložit můžete. To z něj ovšem nedělá zdravý výrobek.

BIO výrobky
Mnoho odborníků je k bio výrobkům celkem skeptická. To je pravděpodobně způsobeno tím, že bio potraviny obecně nemají vyšší výživovou hodnotu než běžné potraviny, ale mají mnoho jiných výhod, díky kterým si myslím, že za ně stojí si trochu připlatit. A upřímně většina nestojí o moc víc.
Ještě bych dodala, že jediný bio produkt, který má prokazatelně vyšší výživovou hodnotu je mléko - obsahuje více konjugované kyseliny linolové (až o 200%), která podle studií hraje důležitou roli v léčbě obezity. I tak mají ale ostatní biovýrobky vyšší obsah některých vitaminů, minerálních látek, vlákniny, mají lepší senzorické a skladovací vlastnosti.
Mezi další výhody patří ekologická produkce, tzn. používají se šetrné chemické a mechanické způsoby k potlačení plevelu a škůdců.
Klade důraz na etiku chovu zvířat.
Soustřeďují se na kvalitu, ne kvantitu.
Mají přísnější regule na rezidua pesticidů, nízký obsah kontaminantů, nesmí obsahovat GMO, nesmí se ošetřovat inonizujícím zářením.
Poznáte je podle značení biozebrou v ČR, zeleným lístkem po EU.

Bez přidaného cukru
Toto spojení je v dnešní době velmi oblíbené, všimli jste si? Ono to zní vážně hezky, ale většinou je to trošku problematičtější. Tato formulka totiž znamená, že výrobce do výrobku nepřidal žádný rafinovaný cukr. Výrobek, ale může obsahovat složky, které přidaný cukr obsahuje. To je například sušené ovoce v různých müsli tyčinkách
a müsli celkově. 
Další na co je dobré myslet, že i když výrobce cukr nepřidal ani jiná složka neobsahuje přidaný cukr, neznamená to, že je výrobek bez jednoduchých cukrů. Je tomu tak třeba u datlových tyčinek. Datle obsahují až 60% jednoduchých cukrů, který tam je prostě přirozeně. Takže nikdo ho nepřidal, ale jeho obsah je vysoký - takže to s nimi nepřehánějte. 

Protože je článek už velmi dlouhý, udělám i 2. díl. V něm bych chtěla rozebrat nízkotučné výrobky, light výrobky, čokolády a chipsy. Máte ještě o něco zájem? Pokud ano, tak mi napište do komentářů a já se téma pokusím zahrnout do 2. dílů.

Nezapomeňte mě sledovat taky na facebooku a insagramu, ať vám nic neunikne.
A. ♥

Komentáře

  1. naozaj super užitočný článok :)

    Sabi z blogu Beautiful savage

    OdpovědětVymazat
  2. Pekny clanek. Urcite pokracuj. Klidne bych si precetl vetsi detail a nejake tipy ��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, máte na mysli něco konkrétního? :)

      Vymazat
  3. Ahoj, jsem strašně ráda, že jsem na tebe na Instagramu narazila. V červnu jsem dělala přijímačky na obor, na kterym jsi, ale bohužel neúspěšně. O to víc mě ale zajímá tvůj blog i Instagram.
    Ten článek je super! Určitě si ráda přečtu další o light výrobcích. Jednou mi jedna výživová poradkyně zařadila do jídelníčku light Gervais a plátkové sýry a jiná zase light mozarellu, ale moc nevím, co si o tom myslet (do tý doby jsem považovala light výrobky za zlo, jenže když jsem to viděla na jídelníčcích od poradkyní, tak mě to zarazilo). Takže se ráda dozvím tvůj názor :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Luci, právě light výrobky chci v příštím článku zmínit, takže se (doufám) dozvíš to co bys ráda věděla. :)

      Vymazat
  4. Ahoj! :) Super shrnutí, určitě je v dnešní době důležité, aby lidi věděli, co si (s prominutím) strkají do pusy. Ještě, když se čím dál tím více řeší, že v potravinách jsme největší odpad Evropy!
    Jen tak dál a doufám, že přijde spousta dalších zajímavých článků. :)

    B&M&P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuji za milý komentář. Brzy chystám druhý díl, tak doufám, že bude mít stejný úspěch.

      Vymazat
  5. Ahoj :) Skvělý článek, těším se na druhý díl :)

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj, skvely clanok. Urcite sa potesim aj druhemu dielu. Na nizkotucne neverim, pijeme doma iba plnotucne mlieko, tak isto aj vyhladavam iba vysokopercentne jogurty (ciste...). Napriek tomu sa velmi rada dozviem nieco nove :)katka

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za přečtení a Váš komentář!