pondělí 17. října 2016

OILS

Dnes bych se chtěla věnovat olejům, zmínit chci ty nejznámější a nejpoužívanější. Tento článek už jsem chtěla napsat opravdu dlouho a jsem ráda, že jsem se konečně dokopala vše sepsat. :D Ráda bych chtěla objasnit na kterých smažit, na kterých ne, jejich složení a tak dále. Mám pocit, že v tomto ohledu je mnoho dotazů a nesrovnalostí, tak bych ráda pomohla v objasnění. O složení se zmíním na "laické" vlně, aby každý pochopil jak to je a nemusel přitom absolvovat biochemii na vysoké škole. Nikoho samozřejmě nepodceňuji, ale pro přehlednost. ;)

Olivový olej
Olej, který má doma snad každý kdo se někdy snažil žít zdravě nebo o tom jen přemýšlel. Není divu, jeho složení je naprosto ideální - 8-14% nasycených mastných kyselin, které zvyšují hladinu cholesterolu v krvi, 55-83 jednoduchých nenasycených mastných kyselin, ty snižují hladinu LDL "špatného" cholesterolu a z 4-20% vyšších MK, které jsou pro náš esenciálními (naše tělo si je neumí samo vyrobit a jsou pro nás nezbytné). Kámen v úrazu je v tom, že mnoho lidí neví jak ho používat. Panenský olivový olej (lisovaný za studena) je vhodný k přípravě studené kuchyně a krátkému smažení, protože má nízký stupeň zakouření a při dlouhodobém vystavení vyšší teplot (např. při smažení masa) se přepaluje a vzniká aldehyd akrolein, který pro nás představuje mnoho zdravotních rizik. Dále máme ale rafinovaný panenský olej, který je ke smažení vhodný, protože má velmi vysoký stupeň zakouření

Řepkový olej
Řepkový olej má mnoho výhod, má také dobré složení - nasycené MK 2,3-8,5%, jednoduchých nenasycených 50-66% a polynenasycených 24-38%, také má vysoký stupeň zakouření, takže se hodí na delší smažení a v neposlední řadě je opravdu velmi levný a kdo by nerad ušetřil nějakou tu kačku. Bohužel ho mnoho lidí nevyužívá a raději sahá po slunečnicovém, který má horší vlastnosti než řepkový. Je to především kvůli barvě, která není tak žlutá jako u slunečnicového a možná je to právě i nízká cena a lidé si myslí, že je nekvalitní. Chyba lávky - opak je pravdou. 

Slunečnicový olej
O něm jen krátce, jeho složení už není tak dobré jako u dvou předešlých - obsahuje 4-16% nasycených MK, 14-40% mononenasycených MK a okolo 48-72%  polynenasycených mastných kyselin. Stupeň zakouření je sice také vysoký, ale ne tak jako řepkový. 

Kokosový olej
A jako poslední olej, který chci zmínit je panenský kokosový olej, Námi všemi jistě velmi dobře známí. Určitě jste slyšeli o jeho všestranném použití a blahodárném vlivu na naše tělo. No možná vás teď trochu zklamu, ale není vše tak růžové jak se zdá. Nejdříve tedy k jeho složení - nasycených MK zde najdeme až 92%, z čehož 75% tvoří kys. palmitová, stearová a myristová, které prokazatelně škodí našemu zdravi, a zbytek tedy tvoří mono a polynenasycené MK. Navíc nemá ani tak vysoký stupeň zakouření, okolo 60°C. Takže na smažení bych ho nevolila, když už tak na pečení. Nejspíše jste také slyšeli o jeho antibakteriálních účincích, ano, ty bych nechtěla opomenout. Například na oil pulling nebo namazání škrábance je perfektní. 
A historka k pláči zasmání : Prohlížela jsem si různé stránky s recepty a na jedné jsem narazila na jeden od výživové poradkyně (prosím, nevěřte těmto šarlatánům, tito lidé opravdu neví NIC, ale o tom zase někdy příště), kde bylo napsáno "...smažte na kokosovém oleji, pak odstavte přidejte další lžíci kokosového oleje a opět smažte - nezapomeňte, že je pro nás blahodárný..." Pomineme-li tu "blahodárnost", tak nezapomínejte že olej jakéhokoliv složení je stále 100% tuk a užívat ho v přebytku není pro náš organismus dobré!

No a jak to mám s oleji já? 
V kuchyni používám panenský olivový k ochucení třeba salátů (přidám tak lžičku), na smažení používám řepkový. Slunečnicový koupím jen výjimečně, když například v obchodě nemají řepkový (když v nouzi běžíte nakoupit k Vietnamcům nebo mini sámošek). A co kokosák? Jistě, také ho vlastním, ale používám ho ke kosmetickým účelům, občas si s z něj vyrobím peeling (plus zrnka kávy), namažu obličej, namastím konečky vlasů, dělám s ním oil pulling a ano občas s ním i peču, ale v malém množství. 

Pomohl vám článek? Nebo jste se alespoň dozvěděli něco nového? Budu ráda, za všechny komentáře. :)

8 komentářů:

  1. Taky umírám z těch doporučení typu všichni se cpěte kokosákem od rána do večera. Já ho v životě nejedla, tedy dobře, možná jsem kdysi ze zvědavosti trochu ochutnala. Ale nikdy by mě nenapadlo ho používat jinak, než kosmeticky. Táta nedávno dovezl ze zahraničí olej dýňový. Musím se přiznat, že jsem ho nijak nezkoumala, jen kdysi jsem četla, že je super na pleť, ale na tu jsem ho ještě nezkoušela. Jednou jsem si ho dala pár kapek na už uvařené brambory a chutná dost zajímavě, musím ho prozkoumat víc :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda dynovy musi byt urcite krasne vinavy! :) asi bych ho zkusila pridat do dynove polevky :)

      Vymazat
  2. Pouzivam vyhradne olivovy olej (extra virgin) pro veskere kuchynske kuchteni. Nic nesmazim a ani nerestuju. Cibuli a ostatni zeleninu ponechavam pouze "zesklovatet". Olej davam do polevek jiz v pocatku vareni. Pripravuju na nem i vejce - volská oka, smazena. Pouzivam jej i do pomazanek, k dusene dyni, naperene zelenine, proste do vseho, co je treba trochu omastit a tim i zjemnit.
    Syrove salaty prakticky nejim, myslim, ze syrova zelenina zazivani dost zatezuje a nevyuziji se prospesne latky. Tepelna uprava je nutna. Cpani se syrovymi vecmi je vymysl posledni doby, ktery prisel asi z Emeriky. Neco syroveho ovsem sporadicky take snim. Zde tedy nemam, co bych mastil.
    Obcas, spise malokdy, si koupim maslo, ktere mazu na chleba a pecivo. To abych si neuzival jenom zdrave veci. Ackoli v posledni dobe se zdravotni zavadnost nasycenych tuku dostava do ponekud odlisneho svetla oproti tradici.
    Jeste k cholesterolu. Zvysena hladina teto substance o nicem zasadnim nevypovida. Je vsak moderni mit hladinu co nejnizzsi. Nezapominejme, ze telo vyrabi znacne mnozstvi cholesterolu, neb je to latka zasadne dulezita pro synthesu hormonu, kortikoidu, zlucovych kyselin a kdovi, ceho vseho jeste. :-) Bez cholesterolu to proste nejde.
    Zdenek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozrejme je na kazdem z nas, jaky tuk a na co ho bude vyuzivat. Jen jsem to chtela trochu osvetlit, protoze mnoho lidi v tomto smeru tape. Jiste cholesterol je pro nase telo velmi dulezity, spise jde o to, aby byl ve spravnem pomeru HDL a LDL, potrebujeme oba, ale jak rikam ve spravnem mnozstvi. Nikde se nesnazim rikat, ze je na cholesterolu nebo tuku neco spatneho, ale nic se nema prehanet. S cim nemohu souhlasit je jist potravu v syrovem stavu. Nedokazu si predstavit, ze bych si jablko pred konzumaci osmazila. V syrove zelenine a ovoci mame mnohem vice vitaminu a mineralu nez v te tepelne zpracovane. Nas trakt vice nezatezuji, naopak mu pomahaji s peristaltikou diky vlaknine. Opet nic se nesmi prehanet, pokud by ji bylo mnoho, tak se z naseho tela odnasi mnoho zivin.

      Vymazat
  3. Jde o to, zda zelenina, kterou kupujeme, vubec nejakymi vitaminy disponuje (http://www.telegraph.co.uk/news/health/news/7374249/Frozen-vegetables-more-nutritious-than-fresh-vegetables-says-report.html a http://articles.chicagotribune.com/2013-07-10/features/chi-most-produce-loses-30-percent-of-nutrients-three-days-after-harvest-20130710_1_harvest-farmers-vitamin-c).
    Mineraly..., snad nejlepsi "iontovy" pokrm je zeleninova polevka doplnena morskou rasou a pastou miso. Ono to vareni ma za ukol, m. j. rozrusit "vlakninovou matrici" a tim ty mineraly uvolnit. Podle meho je vlaknina dosti ucinne chelatacni agens.
    S tim smazenym jablkem jste mne rozesmala, ale jiste znate jablka pecena.
    V zimnim obdobi je urcite dobre pojidat syrove kysane zeli.

    Preji Vam nadherny den. Zdenek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za milé přání a i vám přeji pěkný den! A jsem ráda, že jsem vás pobavila, byl to účel. :) S výběrem zeleniny je to samozřejmě složitější, to už záleží jak jsme ochotni se tomu věnovat, já kupuji většinu zeleniny u "prodejců" u nás na chalupě, kde mám jistotu, že ji pěstovali sami bez hledáčku "čím více tím lépe, jakékoliv kvality", ze země ji vzali až ve chvíli, kdy byla zralá. Sice to letos bylo trochu horší, kvůli velkému krupobití, ale co měli na víc a ne jen pro svou potřebu, prodali za skvělou cenu. :) Jinak máte pravdu, že polévka je také výborná a vaření, pečení zeleniny je určitě pro nás velmi výhodnou formou úpravy. Jen jsem zastánce jak syrové, tak tepelné a dle mého se to má střídat. Je však na každém z nás, aby si vyzkoušel to co mu nejvíce vyhovuje. A zelí je určitě výborné, já ho třeba miluji, ovšem výbornou alternativou mohou být například brambory, které zkonzumuje asi větší množství lidí. :)

      Vymazat
  4. Zajímavý, hezky napasaný článek :) Osobně ale nechápu tu lavinu okolo kokosáku, já jsem z něj teda nadšená nebyla :D

    MagicBeautyLife

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení a Váš komentář!