"Ahoj Andrejko, nechtěla bys s námi běžet Vltava Run? Vypadl nám jeden běžec kvůli zranění a tebe by to určitě bavilo."

"Hmmm... tak jo."

A tak jsem za necelých 14 dní od této zprávy běžela svůj první Vltava Run a zároveň i můj první etapový závod. A protože už tento týden ho běžím podruhé, chci sepsat pár postřehů z loňského roku a hlavně seznam, co byste si neměli zapomenout, pokud se budete chystat taky.


Co je Vltava Run?

Parádní etapový závod podél toku Vltavy na více než 360 km. Začíná v Zadově na Šumavě a končí v Praze v Braníku.

Dohromady má 36 úseků v průměrné délce 10 km, ale najdete i 6 nebo 14kilometrové. Běžet můžete ve skupině 6-9 běžců, nebo 10-12 běžců. Pokud vás bude 12, každý poběžíte 3 úseky, pokud vás poběží 9, na každého připadnou 4 úseky.


Na mém Instagramu najdete i celý výběr, který Vltava Run mapuje. :)

A jak to vypadá v praxi?

Vlastně přesně takhle. Váš tým se podle velikosti rozdělí do 2, nebo 3 aut a každé auto se stává takovým mini týmem ve svém týmu. Podle vašich rozdělených úseků se pak přepravujete na předávky, kde běží běžci z vašeho auto. Potom, co si všichni odběhnou vaše první úseky, máte volno. 

Během volna je dobré se najíst, protáhnout (!), odpočinout si. Někteří běžci si i zařídí ubytování a využijí sprchu, ale co si budeme, nejspíš se po všech úsecích asi nevysprchujete. :D 

Ručník si teda přibalte, ale kupte si i vlhčené ubrousky.

A pak už zase pospícháte na první předávku vašeho auta s jiným autem z vašeho týmu. Tam vyběhne první běžec a zase se všichni vystřídáte. Když máte odběhnuto, zase máte čas a pak se na to jde ještě jednou, nebo dvakrát podle toho, kolika členný tým máte. 

Na závěr se všichni sejdete v cíli, kde končí poslední úsek. S vaším posledním běžcem proběhnete všichni společně cílovou pásku. Loni jsem běžela tento poslední úsek já a musím říct, že to o to víc byl speciální moment. I když jsem dobíhala za úplné tmy a na trase už za námi bylo jen pár týmů. :D


Jaký to je? Je to hrozný?

Je to skvělý! Ale ano, je to i náročné. Celé 2 dny jste buď v autě, nebo běžíte svůj úsek. Dohromady za víkend uběhnete kolem 30 km, běžíte i v noci, moc nespíte, ale věřte, že si to užijete. :)

Ale je potřeba se na to dobře vybavit a nepřeceňovat své síly. Pokud příliš neběháte a někdo se vás do toho snaží uvrtat, zbytečně se do toho nehrňte. Běžet dohromady přes 30 km v závodním tempu a moc nespat není úplně lehké. Samozřejmě to nemusíte běžet ve vašem závodním tempu a jen si to odklusat, ale je dobré o tom mluvit s vaší skupinou, aby na vás pak nebyl tlak, že jste třeba o dost přesáhli svůj časový "limit" na váš úsek a nedobíhali zbytečně pozdě v neděli večer.

Takže trénink je potřeba, nepodceňujte to, a pokud běháte, tak do toho pojďte! Není to jako uběhnout 30 km v kuse. :) A fakt si to užijete.


Vyplatí se dobře odhadnout svůj čas.

U nás kvůli covidu došlo k výměně hodně běžců na poslední chvíli, ale bohužel se některým lidem neupravil čas. Čas startu nám tedy zůstal na sobotu odpoledne, což mělo za následek, že pár našich běžců neustále nabíralo hodně velké zpoždění. Místo 5 odpoledne jsme tak dokončili závod kolem 10 večer. :D 

Tohle bych ideálně už opakovat nechtěla. 


Co s sebou?

A teď to nejdůležitější, našla jsem přímo seznam v telefonu, který jsem si loni psala.

Základní výbava:

  • lékárnička - náplasti na puchýře, raději něco proti průjmům, na bolest hlavy... - lepší to s sebou mít a nepoužít, než naopak
  • kartáček, zubní pasta, mezizubní kartáčky
  • odličovací a vlhčené ubrousky
  • krém na obličej (pokud bude zima, budou za to rádi i chlapi)
  • deodorant
  • toaletní papír (na TOIkách často dojde)
  • kapesníky
  • lahev na vodu

Na běh:

  • běžecké boty 2x (nikdy nevíte, jestli nezmoknete, navíc je dobré mít s sebou silničky a pokud máte trailové úseky, tak trailovky)
  • běžecké kraťasy 2x
  • běžecké legíny 2x
  • ponožky na běh 2x
  • kompresky 1x
  • triko na běh s dlouhým rukávem 1x
  • triko na běh s krátkým rukávem 2x
  • sportovní tílko 1x
  • sportovní podprsenku 2x
  • nabitou čelovku
  • reflexní pásek na noční úseky
  • reflexní vesta na noční úseky
  • nabité sportovní hodinky
  • ledvinka na běh

Když neběžíte:

    • pohodlné boty na přecházení
    • tepláky
    • pohodlné triko
    • pohodlné legíny/kraťasy
    • mikinu
    • šusťákovku
    • teplou čepici
    • chlupaté ponožky
    • spacák
    • tašku na špinavé a zpocené oblečení
    • powerbanku

    Jídlo:

    Hodí se mít s sebou trvanlivé potraviny, sice se nejspíš stihnete zastavit na nějaké větší jídlo v restauraci, ale nemusí to být pravidlem, a hlavně to nestihnete na všechna jídla.
    • proteinové tyčinky
    • ovoce
    • doporučuji si vzít i něco slaného, protože jinak vám sladké tyčinky polezou i ušima
      • slané müsli tyčinky (já kupuju tyhle)
      • tuňákové saláty s těstovinami a kuskusem (fajn nouzovka)

    O víkendu ahoj!

    Už za dva dny startuje Vltava Run 2021, už teď se těším a zároveň jsem z toho nervózní a přistupuju k závodu s pokorou. 
     
    Běželi jste někdy Vltava Run, nebo vás to láká? Dejte mi vědět dolů do komentářů!

    Díky za přečtení.
    A.


    2 komentáře

    1. Láká mě to a moc, ale zatím si netroufám. Mimo jiné mě odradila kolonka “průměrné tempo na 10 km”, která mě po vyplnění pravdivého údaje ani nepustila dál v přihlášce :-D tak mě trochu překvapuje, co píšeš o tom klusání vs. závodním tempu…
      Každopádně díky za článek, shledávám ho užitečným pro své další snažení :-) Přeju hodně energie a sil do celého víkendu a držím pěsti!

      OdpovědětVymazat
    2. Sledovla jsem vás už i loni s Nikčou a jako láká to hodně :). Někdy bych to chtěla vyzkoušet :), ale zároveň respekt z toho je :D

      OdpovědětVymazat

    Děkuji za přečtení a Váš komentář!

    Contact

    © Andrea Mokrejšová