30 dní ranní jógy | Proč, co mi to dalo a co bude dál?


Jóga už k mému životu neodmyslitelně patří několik let. Pamatuj si, na svoje první jógové video. Bylo to v prváku na vejšce. Šlo o lekci venkovní jógy a po 15 minutách jsem si myslela, že to snad nedocvičím. Tak náročný to pro mě tehdy bylo, myslela jsem si, v jaké jsem kondici a jaké nemám svaly. Hmm... ty hluboké evidentně fakt ne. :D

Ale vydržela jsem, a ten pocit po lekci? Naprosto skvělej!

Proč zkusit praktikovat jógu?
Možná jste jógu někdy zkusili a nechali toho, protože "to není nic pro vás". Při cvičení se chcete vyskákat a potit do úmoru. Chápu to, ale je to podle mě trochu škoda.
Necvičte jen pro pot a pocit "na umření". Zkuste se oprostit od neustálého hubnutí, posilování a podobných, ač důležitých myšlenek.
Jóga je skvělá pro posílení svalových partií, na které se během "konvenčního" cvičení dost často zapomíná, pro zlepšení dechu, krevního i lymfatického oběhu. No fakt. :)
Jóga je navíc hodně důležitá pro psychiku. Není to jen bezduché cvičení. Naučit se prodýchat jednotlivé asány, soustředit se na svůj dech, prohloubit a zklidnit ho, vám pomůže zklidnit i mysl. Všímat si myšlenek, ale klidně je nechat plynout, pustit. Pro každého, kdo někdy zažil záchvat paniky, úzkosti nebo deprese, bych doporučila sport. Každý je skvělý! Ale pravidelná praxe jógy je podle mě ještě o něco lepší, důležitější.

Proč jsem se pustila do 30 dní ranní jógy?
Z jednoduchého důvodu. Dřív jsem jógu cvičila téměř každé ráno, v posledním půl roce jsem ji ale začala flákat, nejen tu ranní, ale jógu celkově. Milion věcí na to-do listu, takže jsem to oddalovala a oddalovala až byl večer a já padla do postele.
Ale no tak! Priority, Andreo!

Pro koho je jóga vhodná?
Pro úplně každého. Je to skvělý doplněk k běhu, jinému cvičení, žádnému cvičení, pro malé i seniory. Mimochodem znáte nadaci Seniorem s radostí od naší úžasné Janči Najbrtové? :)
Jóga totiž není jen pro štíhlé vysoké dívky, které jsou ohebné jako kus gumy. Jóga není o tom, jestli uděláte stojku, provaz nebo se opřete čelem o kolena. To je o vaší flexibilitě, která se jógou zlepšit může, ale když se zlepší jen o kousek, tak to neznamená, že to děláte blbě. Každý máme jiné možnosti, jiný zdravotní stav. Třeba já asi nikdy neodložím břicho na natažená stehna, protože mám od narození špatně se rozvíjející bederní páteř. No a? :)
Jóga je o prožitku.
Není to tak, že pokud neuděláte tak hluboký předklon, děláte jógu méně. Nemusíte všechny pozice dělat v nejpokročilejší formě, proto je těch forem tolik. Jen si dejte pozor, ať neubližujete svému tělu. I u snadnějších forem si dejte pozor na správné postavení (př. nevtáčení kolen v bojovnících apod.) nebo se naopak vyvarujte těm těžším, nervěte se do těch pozic. Můžete si ublížit, a to rozhodně nechcete.
Naučte se rozlišovat bolest a bolest - jedna může být vlastně trochu příjemná, protože se uvolňuje třeba zkrácený sval, ta druhá dává jasný signál, že je něco špatně.
Jógou posílíte mezilopatkové svaly, dolní fixátory lopatek, tricepsy, bicepsy, stehna, zadek, svaly hlubokého stabilizačního systému... jóga je ideální pro lepší držení těla a prevenci špatným pohybovým stereotypům při sezení u počítače, žehlení, vaření...
A věřte, že možná máte něco naposilováno z fitka, ale při józe probudíte svaly, o kterých jste doposud nevěděli. 

Co jsem za měsíc ranní jógy zjistila já?

  • Že 20minutová praxe mi prostě nestačí. I když nebylo moc času, musela jsem si vždycky přidat, abych projela to, co potřebuju.
  • Že ráno jsem ohebná jako kovová trubka. A vůbec mi to nevadí.
  • Že e-maily a zprávy počkaj, ale já nechci nechat čekat podložku.
  • Že se při praxích šíleně mračím. :D
  • Že si vyřeším emoce, které jsem si s sebou nosila neprožité už nějakou dobu. 
  • Že potřebuju jet na jóga víkend. (A taky úplně neplánovaně jedu na konci května se svou nejlepší kamarádkou, protože se uvolnilo jedno místečko.)
  • Že takhle vypadá krásnej start dne.

Jak se mi po ránu cvičilo?
No někdy se mi ráno tolik nechtělo, raději bych si ještě chvilku poležela. Zvlášť, když jsem přišla z noční nebo se měnil čas nebo jsem šla na dalších 12 hodin do práce. To však po prvních 4 minutách pominulo. A já byla jako prase v žitě.

Podle čeho jsem cvičila?
Dostáváme se k nejčastější otázce. Když jsem cvičila podle videa, snažila jsem se odkaz dávat do stories hned. Najdete ve výběrech na mém instagramu @andreamokrejsova. Ve zbytku jsem cvičila podle sebe.

Úplně nejoblíbenější videa jsem měla na profilu Jóga Letná - videa postupně přibývají a ubývají, proto vám nedám konkrétní.
Nejoblíbenější mám od Tobiase Lorenze, na kterého chodím i live. Od Simči Hruškové a Maruškou Pavelkovou.
Další, která se mi líbila, byly na profilu Natálky Kotkové.
Ranní flow od Tomáše Strnada.
Nemůžu vynechat ani Barču Sedlákovou.
A v neposlední řadě i naše FITFAB videa, která budou bavit i lidi, kteří nepřišli na chuť "klasické" józe.

A co bude dál?
Zkusím si pořád držet i ranní jógu, ale denně už to asi nebude. Ovšem denní praxe se už nevzdám. Těším se, až začnu zase učit mojí milou skupinku ve Sportisimu, což teď aktuálně nebylo možné. Taky se těším na naše soustředění, kde budu taky jógu učit vás všechny, kteří s námi jezdí! ❤️
Každý den bych chtěla věnovat alespoň chvilku józe. I kdyby to mělo znamenat si odjet pár pozdravů slunce.
A až se otevřou jógová studia, najdu si víc času, abych chodila na praxe, protože sdílené jsou zase o kus lepší.

Co vy a jóga? Napadá vás ještě nějaká otázka? Určitě pište do komentářů a ptejte se. :)
Díky za přečtení.
A. ❤️

Komentáře

  1. Hezký článek :) Je vidět, že když se člověk hecne a zařadí něco na denní bázi, stane se z toho samozřejmost.
    Já patřím k těm, co si cestu k józe teprve hledají, zvládnu leccos uběhnout nebo odcvičit, ale mám problém s úplnými základy jako je taková ta střecha (zadek nahoře, natažené ruce a nohy na zemi), jsou i nějaká videa pro absolutní a neohebné začátečníky? Díky a přeju hezkou neděli :)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Takhle pro základy si myslím, že by se ti mohla líbit Yoga with Adriene na YouTube, je sice v angličtině, ale myslím, že i člověk, co nerozumí aj, tak mu tato může hodně pomoci. :)
      Hlavně bych tomu dala čas, nečekala, že ze dne na den začneš dělat obří pokroky, ale zkusit se zaměřit, jak třeba ze začátku dyskomfort ve střeše po nějaké době odeznívá, jen je potřeba v té pozici chvilku vydržet a prodýchat ji. :)

      Smazat
  2. Ahoj Andrejko pro mě začíná mít joga úplně nový směr. Těším se na každé jogove protazeni a pomohla mi k tomu Vaše jogove vyzva a za to moc děkuju. Právě to dýchání a sport jako takový mi pomohl od mých problémů s panickymi ataky, moje tikani hlavou je pryč a teď se mi vyskytl nový problém mám tak podivne otekle nohy a myslím,že je to špatně fungující lymfa, našla jsem jogove cviceni a doufám, že pomůže. Chtěla jsem se zeptat jestli to ještě nějak nesouvisi se stravou. Dekuji Ti moc za odpověď a přeji krásný slunickovy den🌹❤

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ahoj! Nedá se to takto úplně jednoduše říct, vždy je to z více faktorů. Pokud je to opravdu velké otékání, tak bych ti doporučila občasné bandážování nohou nebo si zkusit dát i chvilku pauzu od běhu, aby nebyl takový nápor na bérce. Chůze je samozřejmě v přiměřené podobě žádaná, ale může záležet. Je těžké takhle říct před komentář, takže to prosím neber jako dogma a zkus se kdyžtak poradit s fyzioterapeutem. :)
      A jinak jsme moc ráda, že ti cvičení pomohlo s panickými atakami, máme to podobně. :)

      Smazat
  3. Ahoj, chtěla bych se zeptat na jaký jóga víkend jezdíš? Já jógu už nějakou dobu cvičím doma podle You Tube, párkrát jsem byla i ve studiu na lekci a ráda bych to vzala na "další level" a věnovala se józe víc. A právě takový jóga víkend zní moc zajímavě :))

    OdpovědětSmazat

Okomentovat

Děkuji za přečtení a Váš komentář!