O kávě | Má pozitivní nebo negativní účinky?

Vůně čerstvě umleté a uvařené kávy se line pokojem, každý teplý doušek je jako pohlazení zevnitř. Asi je vám jasné, že mám kávu ráda a ačkoliv to tak může vypadat, zase to s ní nepřeháním i když se to tak může občas zdát. Nicméně hrnek černé kávy je pro mě opravdu pochoutka.
Je zdravé pití kávy nebo je to naopak pro lidské tělo zlo?

ÚČINKY KÁVY A JEJÍ DOPORUČENÉ MNOŽSTVÍ
Pro milovníky kávy mám dobrou zprávu, pozitiva určitě převažují. Samozřejmě má povzbuzující účinky, zlepšuje koncentraci, psychomotorické tepmo a výkonnost. Krom toho:
  • obsahuje mnoho antioxidantů
  • funguje i v prevenci cukrovky 2. typu (v součinnosti se zbytkem zdravého životního stylu)
  • i v prevenci Alzheimerovy choroby, demence a Parkinsnově nemoci
  • u pravidelných konzumentů kávy je také nižší výskyt deprese
Denně byste však neměli přesáhnout dávku 300 mg kofeinu. S určením počtu káv za den je to trochu těžší, protože záleží na typu a přípravě kávy. Obecně se udává, že se jedná o 3-5 šálků za den.

MÁ TEDY I NEGATIVNÍ ÚČINKY?
Při předávkování už hrozí negativní účinky. Především roztěkanost a nespavost.
Dlouhodobě nadužívání kávy způsobuje zvýšené vylučování vápníku ledvinami a tak je zde riziko osteoporózy (řídnutí kostí).

Káva je též nevhodná pro lidi trpící gastroezofageálním refluxem (kdy se obsah žaludku dostává do jícnu a zde leptá sliznici, projevuje se jako pálení žáhy), vředy žaludku a podobným onemocněním. Kofein zvyšuje tvorbu žaludeční kyseliny a trávicích enzymů. V těchto případech pak sliznici dále dráždí a měli byste se ji vyhnout.

A CO KÁVA S MLÉKEM?
O kávě s mlékem koluje mnoho nepravd. Kofein v kombinaci s laktózou ani mléčnou bílkovinou netvoří žádné škodlivé látky, její konzumace je tedy naprosto bezpečná.
U citlivějších osob může být dokonce lepší její konzumace, protože sníží tvorbu žaludečních šťáv a tím bude méně dráždit.
Pokud trpíte ovšem intolerancí laktózy, tak se této kávě vyvarujte. Mléko v ní vám (logicky) nebude dělat dobře.
Je však dobré mít na paměti, že mléko v kávě zpomaluje vstřebávání kofeinu. Jeho účinek bude mít tedy pozvolnější náběh.
Mléko v kávě také nepočítejte jako zdroj vápníku.
Odpustit si však můžete trojté karamelové frappuccino s perníčkem, šlehačkou a karamelovými křupinkami. Taková káva je už spíše oběd a to ne zrovna vyvážený.

Už mě sledujete na instagramu? :)
KÁVA DEHYDRATUJE ORGANISMUS?
Je zvykem ke kávě pít sklenici vody. I já ráda po vypití kávy vypiju trochu vody, abych neutralizovala chuť v ústech, nikoliv proto, abych se zpětně hydratovala.
Že káva dehydratuje organismus se velmi traduje. Je pravda, že kofein velmi, VELMI slabé diuretické účinky. U lidí, kteří nejsou zvyklí na velké mnosžtví kofeinu, se po jeho velkém zkonzumovaném množství mohou objevit mírné močopudné účinky, ale není pravda, že by vyloženě dehydratoval organismus.
To, že po požití kávy potřebujete více čůrat je tedy buď tím, že jste zkonzumovali velké množství kávy najednou nebo jste po kávě vypili ještě vodu nebo jste prostě vypili velký šálek kávy. Představte si, že by to byla voda. Myslíte si, že byste na záchod nešli? :)

NA TOHLE SI DEJTE POZOR
Dbejte take na skladování a přípravu kávy. Je důležité, aby káva byla skladována v temnu a nedostalo se k ní vlhko. Hrozí vznik plísní.
U přípravy preferujte filtrované druhy kávy. Při přípravě turka dochází ke zvýšenému vyluhování látky kafestolu, který má negativní vliv na hladinu cholesterolu v krvi. Při přípravě filtrované kávy není tolik času, aby se vyluhoval, proto takovou přípravu preferujte. 

Zajímá vás ještě něco o kávě? Budu ráda za další otázky.
Děkuju za přečtení!
A. ❤️

Komentáře

  1. Ty výhody jsou trochu úsměvné... ;) a to, že káva obsahuje třeba karcinogenní akrylamid... největší problém je ten, že lidé kávou nahrazují své snídaně, a během dne potlačují svojí unávu... místo toho, aby se zaměřili na lepší stravování a spánek... mám kolem sebe lidi, kteří pijí standardně i 3 šálky denně, je to bohužel již vybudovaná závislost... ani omylem bych pití kávy neoznačil za prospěšné pro naše zdraví... Častý problém bývá dehydratace organismu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    2. Co vám přijde na výhodách úsměvné? :) Jsou to studiemi potvrzené účinky, které bych rozhodně neopomíjela. K té závislosti, 3 šálky denně bych nenazývala somatickou závislostí, spíše tou habituální. U kávy v tom nevidím zásadní problém. ;)
      Množství akrylamidu v kávě se odvíjí od stupně pražení a také přípravy kávy. Právě u zmiňované filtrované kávy je jeho množství velmi malé. Mnohem horší jsou pak například pečené brambory až do úplného křupava, smažená masa a jiná jídla, brambůrky atd.

      Vymazat
  2. Jeeej, ja som vždy kávu videla takmer iba v negatívnom svetle, takže článok ma potešil. Doma ju nezvyknem piť, ale keď som niekde vonku či v škole, takmer vždy si ju dám. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že jsem se s tématem trefila a snad to trochu objasnila. :)

      Vymazat
  3. Děkuji za tenhle článek!! ❤️ Skvělé téma, které mi už chvíli vrtalo hlavou. 🙂

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, krásný článek😉. Příště by mě zajímalo třeba něco o černém čaji ☕. Jinak tvé články se mooooc dobře čtou!

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den Andrejko :-) máme doma Delongi kávovar a vždycky si nevíme rady při nákupu zrnkové kávy. Nepoznám rozdíly mezi jednotlivými značkami. Ani případně na co dbát při jejím výběr. Poradíte prosím?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nejsem úplně žádný znalec, ale kupuji si zrnka v Kofárně od Beansmith - je kvalitní a výborná. Baristé navíc vždy mile a dobře poradí, jakou vybrat a se vším poradí. :)

      Vymazat
    2. Děkuji mockrát ☺️��

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za přečtení a Váš komentář!