Estetika nebo zdraví: kdo je hubený, je zdravý?

Ačkoliv se denně na internetech a sociálních sítích omílají slova jako zdravá strava, zdravá výživa, zdravý životní styl, většina lidí se stejně orientuje pouze na svůj zevnějšek a o zdraví a o to "cítit se líp" jde jen málo lidem.

Proto se s příchodem jara zvýší množství dotazů, jak docílit vysněné postavy za 2 týdny, článků jak rychle a efektivně zhubnout, reklam na zázračné doplňky stravy, "převratné" způsoby cvičení, které vám podle jejich popisu odstraní snad i tuk usazený i na ušních lalůčcích.

To že si neuvědomujeme, jak velký vliv má naše strava a pohyb na naše zdraví je naprosto tristní. Byla bych hrozně ráda, kdyby se nad tím víc lidí zamyslelo, protože v prvé řadě nejde o to, že nám ze šortek vykukují špíčky, za které se stydíme nebo nám naopak koukají žebra a tak jsme pro ostatní hned anorektiky. V prvé řadě jde o to, jak velký vliv to má na náš organismus, a proto jsem dnes vypsala pár rizik, která jsou spojena s obezitou a také podvýživou (a mnoho se jich prolíná).


Článek je delší, takže pokud se vám to nechce číst, přečtěte si, PROSÍM, alespoň závěrečné shrnutí. :)

Rizika spojená s obezitou
Obezita není pouze nehezký tukový polštář kolem břicha. Obezita je zmnožení tukové tkáně v podkoží i viscerální oblasti (orgánech). Zdravotně rizikovější je tzv. abdominální nebo také androidní obezita, kdy se tuková tkáň hromadí především v oblasti břicha.

Obezita vede obecně ke snížení kvality života a níže se dočtete pár těch nejčastějších důvodů proč.
  • Příliš velká zátěž pohybového aparátu, představte si že byste měli hodinu nosit jednoho 3 leté dítě na zádech jako batoh. To nezní moc lákavě, co? A pokud jste obézní, pravděpodobně nenosíte navíc jen hmotnost 3 letého dítěte, ale mnohem, mnohem víc. To je neuvěřitelná zátěž vašich kloubů, takže je velká pravděpodobnost, že budete trpět artrózou (poškození chrupavky - bolest, ztuhlost, zhoršená pohyblivost). Nejnáchylnější jsou především klouby dolních končetin a páteř.
  • Ztukovatění orgánů, steatóza. Jednoduše řečeno je v těle příliš velká nabídka tuku, který tělo potřebuje někam uložit, kromě podkoží ho ukládá právě do vnitřních orgánů. Když zdravé buňky začnou být "utlačovány" těmi tukovými je jasné, že orgány nemohou správně plnit své funkce. Vám by se taky pracovalo hůř, kdybyste se museli dělit o pracovní židli s kolegou. Tuková tkáň vlastně způsobuje jejich zánět.
  • Ateroskleróza, chronické a progredující zánětlivé onemocnění cévní stěny, do které se ukládá tuk a další komponenty. Cévy ztrácejí svojí pružnost, ale také se zužuje jejich průsvit, takže dochází ke špatnému prokrvení i zbytku těla. S aterosklerózou si nejčastěji spojíme především infarkt myokardu, cévní mozkovou příhodu a ischemickou (nedokrevní) chorobu dolních končetin
  • Samozřejmě nemůžeme opomenout onkologická onemocnění. Jak už jsem napsala obezita je vlastně zánět a kde je zánět, tam něco nefunguje jak má a tak je i vyšší riziko vzniku nádorových buněk, s kterými si tělo neumí poradit. Obezita má i mechanický vliv na vznik onkologického onemocnění, například nádory jícnu. Mezi nejčastější nádorová onemocnění spojena s obezitou se řadí: nádor tlustého střeva a konečníku, prsu, žlučníku, pankreatu (slinivka břišní), jater, ledvin aj.
  • Kromě toho má vliv i na zhoršené hojení ran, prognózu onemocnění, ale i jeho léčbu. 
  • A samozřejmě nezapomínejme na psychické problémy. S obezitou jsou často spojovány stavy deprese, a to oboustranně.
  • Některá další onemocnění spojená s obezitou: diabetes mellitus II. typu, hypertenze (vysoký krevní tlak), kýla, žlučníkové kameny, pankreatitida, ekzémy, dna, neplodnost aj.
Rizika spojená s podvýživou
Člověk vůbec nemusí trpět mentální anorexií nebo bulímií, aby byl podvyživený. Podvýživa neboli malnutrice je stav, kdy tělo nedostává dostatečné množství základních živin (sacharidy, tuky, bílkoviny) nebo mikronutrientů (vitamíny, minerální a stopové prvky), které potřebuje.

Nadmíra tělesného tuku samozřejmě škodí, ale stejně tak jeho příliš nízké množství. Tuková tkáň má v těle mnoho funkcí, např. mechanická ochrana orgánů, termoregulace, endokrinní funkce (produkce hormonů), zásobárna energie.

Takže to, že je někdo hodně hubený a má nízké procento tuku vůbec neznamená, že je zdravý. A ačkoliv jsou sporty, které jsou na nízkém procentu tělesného tuku založeny (bikini fitness), většina těch holek, má takto "vysekanou" formu jen pár dní okolo soutěže a drží kvůli tomu drastické diety, přes rok však vypadá trochu jinak (a nebo taky ne, to ale neznamená, že na tom denně nezdravě nemaká a neubližuje si).
  • Asi jako první nám na mysli přijde snížení fyzické výkonnosti. Dochází k úbytku svalové hmoty a tím i funkčnosti. A víte, že srdce je taky sval? No a když dochází k úbytku svalů, tak logicky atrofuje i srdeční svalovina.
  • Únava. Když tělo nedostává dostatek energie, který potřebuje, tak je jasné, že je unavené. Všimli jste si, jak lidé, kteří jsou hodně hubení, pijí hodně kafe nebo coly a většinou sahají po hodně sladkých jídlech (čokoládkách, hodně sladkých moučnících aj.)? Potřebují rychle doplnit energii, s tím jim pomůže kofein v kávě a cukr ve sladkostech. A i když jedí tahle nezdravá jídla, rozhodně neplatí, že "On/a může jíst všechno a nepřibere." Nepřibírají, protože jedí málo a ještě k tomu nekvalitní stravu.
  • Snížená obranyschopnost. Ke správnému fungování našeho imunitního systému tělo potřebuje aminokyseliny, které získává z bílkovin. To vede ke zvýšené náchylnosti vůči nákazám, ale stejně tak k horší prognóze onemocnění i léčby (všech nemocí, kožních ran, pooperačních komplikací).
  • Osteoporóza = řídnutí kostí. Zvýšené riziko zlomenin. Proto nepodceňujte dostatek vápníku (především mléčné výrobky) a vitamínu D (ryby, lněná semínka, vlašské ořechy).
  • Hormonální poruchy, zejména amenorea (vynechání menstruace). Tuková tkáň produkuje mnoho hormonů, které jsou důležité pro správné fungování našeho organismu, hormony neovlivňují pouze jednu funkci, ale spektrum jejich účinku je velmi rozsáhlé a ovlivňují tak (i nepřímo) funkce jiných struktur, produkci jiných hormonů a celkové fungování těla. Amenorea je pak vynechání menstruace, což znamená, že žena není schopna počít. Tělo není připraveno živit ještě dalšího "příživníka".
  • Zhoršení psychické odolnosti, zvýšená vznětlivost, zhoršení paměti.
  • Střídání průjmů se zácpou. 
  • Je to ještě mnoho rizik spojeny s deficitem jednotlivých živin, ale i tak už je článek hodně dlouhý, takže to tímhle výčtem ukončím.
Shrnutí na závěr:

Co z toho vyplývá? Štíhlost automaticky neznamená zdravé tělo. Obezita neznamená, že si za to "člověk může sám" a není to otázka jen toho, že je tlustý.

Cvičte a jezte zdravě, abyste byli zdraví a předcházeli nemocem. Nikdy nevíte, jakou máte genetickou výbavu a tedy i predispozici k různým onemocněním. Díky zdravé stravě, pohybu a psychické pohodě jim můžete předcházet. A vůbec se neomezujete, naopak zvyšujete kvalitu svého života. Omezují vás nemoci nikoliv zdravý životní styl.

Pokud máte nějaké otázky, piště do komentářů nebo na moje sociální sítě, facebook a instagram.
A. ♥

Zdroje:
SVAČINA, Š. et. al. (2010). Poruchy metabolismu a výživy. Praha. Galen.

Komentáře

  1. Veľmi pekný a pravdivý článok. Budem sa snažiť jesť zdravšie. :)

    Prajem krásnu nedeľu. :)
    Blog of Sunflower

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super Ann, přesně to jsem chtěla, aby se lidé trošku zamysleli a zkusili něco změnit k lepšímu. Žádné extrémy. :)

      Vymazat
  2. Moc pěkně napsáno! Určitě máš ve všem pravdu. Já se nesnažím nikdy držet nějak dratsické diety apod. Snažím se fakt jíst zdravě a dodržovat aspoň nějaký pohyb. Vše hlavně pravidelně, protože na pravidelnosti hodně záleží si teda myslím :).

    TheBlondieTale

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je fajn, žádné extrémy, jak píšeš. :) Určitě je důležité dělat věci pravidelně, respektive průběžně a opakovat, to že si jde člověk jednou do měsíce zacvičit nebo si dá salát ho moc nevytrhne, když jinak jí jako prasátko. :D :)

      Vymazat
  3. Krásně napsaný, jednoduše, stručně, výstižně! Ve všem s tebou souhlasím a je hrozně dobře, že někdo takovou osvětu šíří. Neustále se učíme a to je jen dobře. Já si ještě před týdnem myslela, že nemám výsledky jaké bych chtěla, protože (nejspíš) nejsem v kalorickém deficitu. Pak jsem zjistila, že v mém případě spíš potřebuju kalorie navýšit a podpořit růst svalů bílkovinami. Kalorie nepočítám, nebavilo by mě to, ale jím intuitivně. Sice nemám takové výsledky jako fitnessky, ale pro mě je hlavní, že se cítím skvěle. :)

    marketa-h.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Markét, předně děkuji za milý komentář. Ono mít výsledky jako fitnessky je hrozně zavádějící, protože ony to dělají jako sport, ale pro člověka, který chce být především zdravý (jasně ta hezká postava tam taky je), tak je naprosto zbytečné zacházet do takových extrémů. Vyvážený pohyb a k tomu pestrá strava, jíst dostatek. Někdy je sice těžké, aby si tohle lidi uvědomili, co je pro ně dostatek, co málo a co hodně, ale většinou stačí opravdu naslouchat svému tělu a nebo se poradit s odborníky a ne lidmi, kteří mají nějaký rychlokurz. :)

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za přečtení a Váš komentář!