Co si myslím o přerušovaném hladovění? | intermittent fasting


Možná jste v uplynulém týdnu zaznamenali kauzu u foodblogerky Kamu, která se zmínila o tom, že teď zkouší přerušované hladovění. 
Vyjádřilo se k tomu nespočet lidí, ať už nutričních terapeutek nebo ne. Nakonec jsem se rozhodla, že bych docela ráda v článku shrnula na tento výživový směr. Tak jsem začala hledat na Web of Science, PubMed a UpToDate nějaké studie o intermittent fasting (IF), ale studií na toto téma je celkem málo a ještě k tomu nejsou dlouhodobé, proto jsem se rozhodla pro vyjádření mého názoru na tento styl.

Co to vůbec je?
Jak už z názvu vyplývá, tento styl je založen na tom, že určitou část dne nejíte = hladovíte.
Tato doba se hodně liší, ale nejčastěji jsem viděla okna 14/10 a 16/8, to znamená, že v 1. případě 14 hodin nejíte a ve zbývajících 10 zase ano, v 2. případě analogicky tzn., nejíte 16 hodin a jíte v okně 8 hodin. Během toho okna, kdy "můžete" jíst, byste měli sníst váš ideální energetický příjem.

Jídlo si během okna, ve kterém jíte, můžete rozložit, jak chcete vy. To pak záleží i na tom, jaké okno si zvolíte, protože třeba u těch 14/10 už to není tak drastické a připodobňuje se to běžně rozložené stravě. I tak většina lidí, kteří tento styl doporučují, radí, abyste vynechali snídani a začali jíst až oběd a potom večeři. Od žádného z nich jsem se nedozvěděla proč, ale nejspíš z toho důvodu, že spousta lidí je zvyklá nesnídat, a tak jim to nečiní obtíže.

Co tento styl stravování slibuje?
No asi jako každý stravovací styl. Takže redukce hmotnosti, zlepšení zdravotního stavu, žádné diety, kdy nesmíte jíst určité potraviny nebo se jinak omezovat a tak podobně. Tak se na to trošku podíváme.

IF a hubnutí
Jak jsem psala, že byste v tom okně, kdy nehladovíte, měli sníst vaši ideální energetickou potřebu, většina lidí toho není schopna. V tom 10 hodinovém okně nejspíš ano, ale když máte to okno třeba 5 hodinové, tak asi ne, jen si zkuste představit, že byste během 5 hodin měli sníst, to co normálně. Navíc pokud jíte skutečně jen oběd a večeři a nemáte roztažený žaludek do aleluja, tak toho nebudete ani fyzicky schopni.

Takže je to sice k nevíře, ale skutečně když jdete kalorického deficitu, tak hubnete. Kouzlo? NE! Prostě princip jakékoliv redukční diety.

Zlepšení zdravotního stavu
Je více úhlů pohledu, jak se na tohle dívat. Jednak pokud jste obézní, tak váš zdravotní stav nebude úplně nejlepší, a když začnete takhle hezky hubnout, tak se mnoho zdravotních rizik sníží, budete mít lepší krevní testy a tak dále. (Pozor, pokud hubnete příliš rychle, ať už na IF nebo jakkoliv jinak, představuje to zdravotní rizika)

Jednak to, že přejdete na IF je většinou doprovázeno i změnou skladby vašeho jídelníčku, což je také klíčové. Takže když buřty a výpečky vyměníte za více zeleniny, celozrnné obiloviny a třeba luštěniny, no to by v tom byl čert, aby se váš zdravotní stav nezlepšil. Jenže to není díky tomu, že byste většinu dne hladověli.

Můžu jíst, co chci, žádná radikální dieta?
Tohle tvrzení mi přijde až směšné. Ano, tímhle se prostě prezentuje asi každý stravovací styl, ale vždyť to je úplně do očí bijící. Když nejím většinu dne, tak to přece je sakra radikální!

A jaká jsou rizika IF?
Jak jsem řekla opravdu validních studií je na toto téma málo, ale rozhodně to je:

  • nedostatečný kalorický příjem
  • deficit některých látek v potravě 
  • riziko vzniku poruch příjmu potravy
K těmto třem bodům by bylo ještě hodně co napsat, ale i tak už je článek delší, tak to takhle uzavřu. 

Takže přerušované hladovění není žádný zázračný způsob, jak se dopracovat k dlouhověkosti a nezlomnému zdraví. Někomu to může vyhovovat, netvrdím, že ne. A rozhodně se každý může rozhodnout pro stravování, jaké chce, ale pokud je to člověk, kterého sledují tisíce lidí, měl by také trošku přemýšlet, než něco pustí do světa a taky se zamyslet nad tím, jakým stylem to do světa pouští. 

A pokud vás láká nějaký alternativní styl stravování, zkuste se nejdřív zamyslet, jestli byste byli schopni ho dodržovat do konce života a jestli pro vás není příliš radikální a nebylo by lepší si místo smažáku s hranolkami dát kuřecí plátek s bramborami a zeleninou.

Máte zkušenost s IF, jaký je váš názor na tento stravovací styl? Podělte se do komentářů.
A. ♥

Komentáře

  1. Úroveň článku je bidna, informační hodnota nula

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je samozřejmě vás názor. Stejně jako tento článek je zase můj názor, což píši již v úvodu. Nešlo o to předat znalosti, ale šlo o to jednoduše vysvětlit, proč tento styl není tak pohádkový, jako ho někteří lidé vykreslují. Pokud vám vyhovuje, je to naprosto v pořádku a nikdo vám to nevymlouvá. :)

      Vymazat
  2. O tom, že půst obecně prospěšný je, není třeba diskutovat.
    Po přečtení Vašeho příspěvku zjišťuji, že IF nevědomky provozuji dobrých 25 let; většinou jím pouze dvě jídla denně.
    Takový ten opravdovější druh půstu, kdy jsem od večeře do večeře nic nejedl a pil pouze vodu, jsem provozoval 20 roků. V tomto období jsem nekonzumoval žádný alkohol a cokoliv s kofeinem.
    Nemyslím si, že ta rizika jsou tak velká, jak uvádíte. To, že se z někoho stane dívka s „pěti P“, nebývá díky vynechání jídel, ale vlivem společenského tlaku a určitých prototypů úspěšných lidí. Pokud jde o deficity, které zmiňujete..., no přece proto se půsty drží, aby vznikl nějaký deficit. :-). S těmi deficity to docela dobře může být jako se čmelákem. Technici spočítali, že plocha čmeláčích křídel naprosto vylučuje, aby se tak rozměrné brundibáří tělo udrželo ve vzduchu. Čmelák to ovšem neví – a proto létá. :-)
    Obezita, či nadváha nemusí být vždy způsobena pouze nezdravým jídlem. Stačí ta spousta vypitého kafe v cappucina, flat white a nevím, jak se všechny ty věci jmenují, které se presentují na blozích, IG a jinde. Když k tomu přičteme vliv vypitého piva, vína a kořalky, není se pak čemu divit. Stačí si tyto pochutiny odepřít a postupná ztráta hmotnosti je patrná pouhým okem během poměrně krátké doby..
    Tedy podle mé zkušenosti půst ano a pokud to jde tak 24 hodinový, nejlépe den následující po week-endu.
    Stejně tako při jakékoliv jiné činnosti platí i zde: „Nechť nic neplyne násilím.“

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejdřív k tomu čmelákovi. :D Snad všichni víme, že se dá velmi jednoduše fyzikálně vysvětlit, proč čmelák může létat, jen chvíli trvalo, než se na to přišlo. Jako je to se vším. 
      S výrokem “půst obecně prospěšný je“ se já osobně ztotožnit opravdu nemohu. Prospěšné je, když lidé jedí pestře a vyváženě, hýbou se, snaží se redukovat stres a naopak myslet pozitivně. Pokud člověk jí/žije takto, nevidím jediný důvod, proč by mu měl půst přinést ještě něco navíc. Pokud tak nejí/nežije, tak mu jeden den nebo pár dní, kdy nebude jíst, stejně nepomohou, akorát tělo dostane šok a po ukončení půstu, kdy opět začne jíst a žít nezřízeně, dostane další šok. To znamená pro tělo ještě další stres navíc.
      S těmi riziky, že podle vás nejsou tak vysoká jako uvádím, tak bych jen ráda dodala, že nikde neuvádím, jak vysoká ta rizika jsou. A hned v úvodu píši o tom, že smyslem tohoto výživového směru je, jíst stejné množství, které je pro vás vhodné tzn., že byste se do žádného deficitu neměl dostat, ať už kalorického nebo do deficitu makro i mikroživin.
      K těm poruchám přijmu potravy, bych ještě ráda dodala, že to vskutku není problém jen dívek, ale i chlapců, žen a mužů. A většina lidí se pro tento stravovací styl rozhodne právě kvůli společenskému tlaku, aby se „něco“ změnilo. A v případě, že příliš přemýšlíte o jídle, je velké riziko, že se k menším či větším poruchám přijmu potravy dostanete. Rozhodně bych toto téma nechtěla podceňovat, protože je to velký a také velmi častý problém.
      A jak jsem řekla v závěru článku, neříkám, že by tento styl nemohl někomu vyhovovat a především je na každém, zda ho bude či nebude dodržovat. Jen bych byla ráda, aby to lidé neviděli tak jednostranně a zamysleli se, jestli to je pro ně vhodná cesta. Pokud vám to tak vyhovuje, tak je to naprosto v pořádku.

      Vymazat
    2. No, ptala se na zkušenost a teď mi tu moji vyvracíte....
      "S výrokem “půst obecně prospěšný je“ se já osobně ztotožnit opravdu nemohu." - Vy jste nějaký druh půstu zkoušela a nefungoval, nebo jenom předjímáte výsledek?

      Vymazat
    3. Já váš názor přeci vůbec nevyvracím. :) To, že s ním nesouhlasím a vysvětluji, proč mám názor jiný, neznamená, že bych vám ho vyvracela nebo ho snad nerespektovala. Opět jsem zopakovala, že je na každém jedinci a na jeho uvážení, jak se rozhodne stravovat a pokud mu tento styl vyhovuje, tak je to v pořádku.
      V komentáři jsem vysvětlila, proč nevidím žádná pozitiva v půstu, můžete si ho znovu přečíst, ale ano s půstem mám osobní zkušenost, ještě z dob, kdy jsem nestudovala medicínu a o výživě se zajímala jen jako laik, který nějaké informace pochytil z medií, nějaké ve škole a samozřejmě od blízkých osob. Především jsem se spoléhala na to, co mi říkalo moje tělo. Proto jsem se jednou rozhodla vyzkoušet jednodenní půst. Už v poledne jsem měla tak neuvěřitelnou migrénu, že jsem skoro nemohla existovat a z dehydratace to určitě nepramenilo, protože jsem vody pila dostatek. Bolest hlady přestala až ve chvíli, kdy jsem se najedla. I tak si absolutně nemyslím, že by tato zkušenost byla nějak důležitá k tomu, abych měla názor na půsty. Jednak stačí uvažovat logicky (opět se vracím k předchozímu komentáři a mému vysvětlení, proč nevidím pozitiva v půstu) a jednak drogy také nezkouším a vím, že jít do klubu, kde si dám extázi nebo jinou drogu, není pro tělo dobré. :)

      Vymazat
  3. Moc hezky napsané. Chvilku jsem přemýšlela, že bych IF začala uplatňovat. Nesu si sebou z minulosti překonanou PPP a na tento styl stravování jsem narazila při čtení blogu Anety Synkové. Chvíli jsem si s tou myšlenkou prohrávala a studovala další informace. Nakonec jsem usoudila, že je to pro mě příliš riskantní. Navíc se částečný půst absolutně neslučuje s mými denními návyky,kdy vstávám s dětmi před pátou ráno a spát chodím po desáté večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucko, jsem moc ráda, že jsi se nad stravováním rozumně zamyslela a vyhodnotila, že pro tebe tento styl není vhodný. Jak píšeš, máš náročný denní program a v minulosti PPP, neříkám, že je to nutně důvod, proč by ses s nimi měla opět potýkat, ale riziko tam je. Je důležité naslouchat tělu a jíst tak, jak tělo potřebuje, aby nestrádalo. Držím palce, aby tě nic z toho už netrápilo. :)

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za přečtení a Váš komentář!