Chcete jídelníček na míru? Na tohle si dejte pozor.

We Heart It
Hubnutí není trend posledních pár let, ale silně se do naší společnosti promítá už od minulého století. Vymýšlí se pořád nové způsoby, nové diety a očisty, které budou pro hubnutí nejlepší. Většina je naprosto odlišná, ale přeci jen mají něco společného. Slibují nesplnitelné. Redukci hmotnosti za rekordní čas, vyléčení všech nemocí, které existují a snad i vyřešení vašich partnerských nebo třeba finančních problémů.


Aktuálně je velké boom "jídelníčků na míru", to zní skvěle, ne?! Bohužel v dnešní době naturhauzů, herbalajfů, světů zdraví a pochybných výživových poradců (neříkám, že všichni VP jsou pochybní ;)) můžete však přijít na jídelníček, který je tak "na míru" asi jako když vám kadeřnice zastřihne "jenom" konečky. 
Většina jídelníčků pak jede jak přes kopírák pro dalších 10; 20; 50 lidí. No rovnátka na noc taky nemůžete zdědit po straším sourozenci, ne?Takže kromě toho, že dostanete jídelníček, který vám absolutně nesedí, tak za něj zaplatíte nehorázné sumy. Jistě, většinou zhubnete a to velmi rychle, jenže s velkými útrapami a po skončení to rychle naskáče zase zpátky a většinou ještě něco navíc.

Takže sem se rozhodla napsat pár věcí, na které byste si měli dát pozor, když si od někoho necháte sestavit jídelníček.

1. Tvůrce jídelníčku vás musí vidět na živo.
Ten kdo tvoří jídelníček (nutriční terapeut, nutriční specialista, nutricionista, dietolog, výživový poradce) vás prostě musí vidět. Nelze někomu radit jen online. 
Je nutné, aby znal váš zdravotní stav, zeptat se na nemoci, stav cholesterolu, stav mikronutrientů, možnost pohybu atd. Krom toho je důležité vás zvážit, změřit a samozřejmě si s vámi i promluvit o tom jaké jsou vaše představy, zda jsou reálné, jakou máte motivaci atd.

2. Jídelníček musí být postavený na vašem stávájícím.
To je další strašně důležitý bod. Aby vám někdo mohl sestavit jídelníček, musí znát ten váš aktuální, co nejpřesněji zapsaný. Minimálně 3 dny zapsané, ideálně 5-7.
Bez zápisu vašeho jídelníčku se vlastně vůbec nedá hnout. Jedním důvodem je, že díky vašemu jídelníčku se dá odhadnout váš výdej, protože různé výpočetní vzorečky, váhy s bioimpedanční analýzou nejsou jednak zcela přesné (ano je i nepřímá kalorimetrie, která je nejpřesnější metodou pro zjištění BM, ale to se v praxi příliš často neprovádí).
Další důvod je ten, že každý máme nějaké preference potravin, chutí, ale třeba i finanční možnosti. Když bych řekla, ať chlap z automobilky místo chleba s paštikou začne snídat chia pudink, tak to asi moc dlouho nevydrží, respektive vůbec nezačne. 

3. Neexistují zakázané potraviny.
Mnohokrát jsem slyšela od spousty lidí, že jim výživová poradkyně (a bohužel i lékaři) zakázala jíst červenou a žlutou zeleninu, protože obsahuje spoustu sacharidů. Nebo zakážou banán. Tohle je tak nelogický!
Zrovna u ovoce a zeleniny vážně nejsou nutné restrikce nějakých druhů. Jistě některé druhy mají více sacharidů než jiné, ale věřte mi, že ze zeleniny vážně nepřiberete a jejím omezováním benefity nezískáte. Kromě dalšího obsahují mnoho vody, minerální látky, antioxidanty, polyfenoly, vitamin C a další vitaminy a vlákninu.
Tohle je opravdu extrém, ale žádná potravina není zakázaná. Máte rádi čokoládu? Není důvod vám ji zakázat, ale jen omezit její množství, případně změnit druh. Dát si ji s rozumem. Máte rádi salám? A co takhle dát si místo toho vysokoprocentní šunku? 
Vše je o postupných změnách, tak aby byly udržitelné po celý zbytek života. Nejde o to být hubený, ale zdravý. :)

4. Extrémy? Ne!
K předchozímu bodu se pojí tento. Často jsou redukční jídelníčky velmi jednostranné - omezování sacharidů nebo tuků, vyřazení masných produktů, neuvěřitelně nízkokalorické. Člověk se kousne, přeci zaplatil 3 000,- za jídelníček, tak to musí vydržet. Vydrží, měsíc, možná dva. A co se stane po skončení. Začne si dopřávat, přibere shozená kila zpátky a něco k tomu. A proces redukce? Utrpení a podrážděnost. 
Takhle to prostě nejde, člověka nelze přeprogramovat z minuty na minutu. Změny musí být postupné a individuální. 

5. Žádný předpis. Možnost komunikace a úprav.
Nejsem zastánce klasických jídelníčků, kdy je přesně napsané: Pondělí, snídaně: 36 g ovesné vločky, 18 g borůvek, 150 g bílý jogurt. Jednak jsou ty gramáže většinou úplně nesmyslný a i když nejsou, tak se z tohohle člověk nic nenaučí, jen bude něco kopírovat. Když už jídelníček, tak (za mě) rámcový. To znamená, že jsou jídla rozdělena na 3 základní skupiny podle makroživin (sacharidy, bílkoviny, tuky), jsou v nich vypsány zástupci a z nich je pak možné si vybrat podle vlastní libosti. Př.: 50 g ovesných vloček nebo 70 g dalamánku nebo 80 g chleba a tak podobně

Máte nějaké zkušenosti se sestavenými jídelníčky? Pokud ano, podělte se o ně se mnou. 

A nezapomeňte mě sledovat na sociálních sítích - facebook a instagram, ať vám nic neunikne. 
A. ♥

Komentáře

  1. Jéé takovýhle článek se vždycky hodí. Moje švagrová je také výživová poradkyně a trenérka a jsem si jistá, že by určitě souhlasila .. :)
    RIGHT HERE RIGHT NOW

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Marti. Jen já nejsem výživová poradkyně, ale studuji (a snad za 3 měsíce už budu) nutriční terapii na lékařské fakultě. :)

      Vymazat
  2. Děkuji za skvělý článek. Bylo by možné objednat jídelníček? Ale jsem z Brna.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Leni, myslím si, že by pro tebe bylo vhodnější kontaktovat někoho v Brně, můžu doporučit třeba skvělou Terezku: https://www.facebook.com/mgrterezanovotna/?nr :)

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Super článek!! Tohle by si měl přečíst snad každý, tesat do kamene :)

    OdpovědětVymazat
  5. Andy, máš doporučení na někoho kdo by mi pomohl s jídelníčkem v Českých Budějovicích? Diky An Dy

    OdpovědětVymazat
  6. Přesně tak, úplně souhlasím! Taky jsem chodila k výživové poradkyni, je pravdou, že jsem zhubla cca 13kg a cítila se skvěle. Bohužel, omezování bylo velké a po shozených kilech mě ujišťovala, že mám nastartovaný metabolismus a můžu si dopřát. Taky to tak dopadlo, kila zpět ba i víc než předtím:(Od té doby nic nevážím, jím 5-6denně a cítím se mnohem líp, občas zhřeším, avšak bez výčitek. Vše je v hlavě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě. :) Já tedy nemám úplně ráda slovíčko "zhřešit", znamená to, že dělám něco, co nemám. Že tím někoho podvádím. A tak to přeci není, zhřešení bez výčitek je vlastně oxymoron. :D Nemyslím to vůbec zle, tak se prosím neuražte. :) Jen jsem chtěla poukázat na ten paradox, že zhřešit bez výčitek vlastně nejde. Buď jsou výčitky a je to hřešení nebo nejsou a je to naprosto normální vztah k jídlu. :)
      Ať se daří i dál. :))

      Vymazat
  7. Přesně tak, úplně souhlasím! Taky jsem chodila k výživové poradkyni, je pravdou, že jsem zhubla cca 13kg a cítila se skvěle. Bohužel, omezování bylo velké a po shozených kilech mě ujišťovala, že mám nastartovaný metabolismus a můžu si dopřát. Taky to tak dopadlo, kila zpět ba i víc než předtím:(Od té doby nic nevážím, jím 5-6denně a cítím se mnohem líp, občas zhřeším, avšak bez výčitek. Vše je v hlavě.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za přečtení a Váš komentář!