úterý 31. října 2017

Bílkoviny

Dnes náš čeká rychlý přehled toho co jsou to bílkoviny, protože tuky a sacharidy už máme za sebou. Jak už tedy vyplývá, bílkoviny jsou jednou ze základních složek potravy. Skládají se z peptidů, které jsou složeny z aminokyselin. Právě podle toho jaké aminokyseliny jsou v bílkovině zastoupeny je dělíme na plnohodnotné a neplnohodnotné
Na začátek bych ještě ráda upozornila, že každý jsme individuální a proto každému vyhovuje něco jiného. Informace, které se dočtete v článku, jsou obecné a vyhovují převážné většině zdravé populace, samozřejmě zrovna vy můžete být výjimkou. 
Některé aminokyseliny je tělo schopno si vyrobit, dále máme ty, které si dokáže vyrobit z prekurzorů dodaných potravou a ty, které si vyrobit nedokáže a musí je přijímat v potravě, tzv. esenciální aminokyseliny. Podle jejich zastoupení tedy dělíme bílkoviny na plnohodnotné, obsahující esenciální AK a neplnohodnotné, které jsou na jejich obsah chudé. Do skupiny plnohodnotných bílkovin řadíme živočišné produkty, zejména mléčné produkty, vejce a maso. Neplnohodnotné tvoří bílkoviny rostlinného původu - obiloviny a především luštěniny. To ovšem neznamená, že člověk, který se stravuje vegetariánsky či vegansky nemá přísun i esenciálních AK v potřebném množství. V případě, že je jeho jídelníček správně sestaven, tak díky kombinaci obilovin a luštěnin svou potřebu pokryje. Hrách a kroupy - vůbec není hloupý.

Bílkoviny nám slouží ke stavbě nových a obnově odbourávaných buněčných struktur. Jsou součástí enzymů, hormonů, genetických struktur a obranných struktur. Takže při jejich nedostatku je snížena imunity, atrofují svaly a vzniká malnutrice (podvýživa).

Doporučovaná potřeba bílkovin na den je 1g bílkovin na 1kg tělesné hmotnosti pro zdravého jedince. To se samozřejmě liší podle mnoha faktorů. Jiné doporučení platí pro těhotné a kojící ženy, batolata a děti ve vývinu a samozřejmě sportovce. A to ani nemluvím o pacientech, kteří trpí onemocněním ledvin, ti naopak musí svůj přísun bílkovin rapidně snížit. Nicméně je v dnešní době velký trend ládovat se bílkovinami horem dolem. Maximální fyziologická hranice je 1,8-2g/kg, u některých jedinců dokonce do 2,5g/kg. Hodně se mluví, při vyšším příjmu bílkovin, o zátěži ledvin a jater. V případě, že je člověk zdravý a nemá ani žádné predispozice onemocnění ledvin či jater, tak se s tím tělo dokáže vypořádat, ale tyto bílkoviny tělo nevyužije, takže je naprosto zbytečné je přijímat. Navíc v případě, že máte predispozici k onemocnění ledvin (o tom samozřejmě většina lidí vůbec neví, proto choďte na preventivní prohlídky, kde se dělají krevní testy a testy z moči), tak si můžete zadělat na docela velký problém. Navíc produkty nezpracovaných AK mohou působit toxickyonkogeneticky (způsobují rakovinu) a mohou též zvyšovat hladinu endogenního cholesterolu.

Pokud hubnete nejspíš vám bylo doporučeno mírně navýšit bílkoviny a trochu omezit sacharidy. Je to z toho důvodu, že bílkoviny mají vyšší sytivou hodnotu než sacharidy, protože po sacharidech více roste hladina glykémie. Dalším důvodem je, že lidské tělo musí spotřebovat více energie na zpracování bílkovin než sacharidů a tuků.

Takže rozhodně není nutné, abyste si kupovali drahé proteiny, které budete pít po cvičení (to neplatí pro vrcholové sportovce, převážně pro silový trénink). Jestli bílkoviny ujíte normálně ve stravě, jakože asi jo, tak není důvod investovat do proteinů, BCAA a podobných srand. Pokud do nich investovat chcete, tak je používejte rozumně. Já mám například protein, který používám do výroby energetických tyčinek a někdy do pečení. Určitě není nutné jíst vaničku tvarohu s odměrkou proteinu, je to okolo nějakých 50g bílkovin, takže u mnoho z vás by to pokrylo 3/4 denní dávky a tělo to na jednou stejně není schopno zpracovat. 

Tak jak se vám článek líbil, máte ještě nějaký dotaz? Kdyžtak mi piště do komentářů nebo na mail. :)
A. ♥

5 komentářů:

  1. Dobře napsané, myslím, že takový článek se bude hodit hodně lidem, a ne jen těm, co se sebou zrovna začínají něco dělat :)

    OdpovědětVymazat
  2. ... kombinaci obilovin a luštěnin...

    Je nutne mit tuto kombinaci v ramci jednoho jidla? Nekde se tvrdi, ze ano. Jak je to doopravdy?

    Jo, a dobry clanek. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se takto jednoznačně nedá říct, spíše záleží na celkovém denním příjmu a skladbě jídelníčku. Já zastávám názor, že by každé jídlo mělo být co nejkomplexnější, z toho důvodu bych volila spíš kombinaci, na druhou stranu bych si nedělala vrásky pokud bych je konzumovala i odděleně. ;)

      Vymazat
  3. Veľmi pekne si tie bielkoviny opísala. Ja by som ich dosť potrebovala viac. Som chudá ako palica a tak by som potrebovala pribrať. :) :D

    www.annslifea.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat

Děkuji za přečtení a Váš komentář!