úterý 4. července 2017

Jak začít žít zdravě?


V dnešní době je zdravý životní styl hodně populární, ale mám pocit, že většina lidí naprosto tápe v tom "co to zdravý životní styl" je. Máme štěstí a smůlu v tom, že žijeme v době sociálních sítí, kde si každý může šířit jakékoliv informace o tom, jak žít zdravě, ale už nemusí být nutně správné či nějak podložené. Ale jak to obyčejný člověk bez patřičného vzdělání pozná? Nijak. A právě pro dnešní popularitu zdravého životního stylu je těch informací nepřeberné množství, když jsem začínala já, bylo to mnohem snadnější. A tak vám chci napsat pár tipů jak můžete začít žít zdravě. 
Upozornění: Píšu to pro normální smrtelníky, nejsou to rady pro fitnessky, kulturisty, sportovce atd. Jsou to jen moje doporučení, samozřejmě každý jsme jiný a potřeby máme individuální. ;)

1. Snídejte. Možná jste zaregistrovali trend přerušovaného hladovění. Já bych ho doporučila jen ve zdravotnictví, kdy se doporučuje, aby nemocný pacient lépe hubl, ale běžnému člověku spíše ne. Budu se opakovat, pokud v to věříte a vyhovuje vám, klidně ho držte, ale za mě je snídaně velmi důležitá! Než jdete spát nejíte třeba dvě hodiny, spíte zhruba 8 hodin, to už je 10 hodin bez jídla. Nikdy byste neměli hladovět déle než 12 hodin. Výmluvy, že člověk nestíhá neberu. :D Dát si jogurt s vločkami a jablkem zabere 3 minuty. A nikdo neříká, že se musíte probudit a hned se najíst. Já třeba snídám až tak za hodinu po probuzení. A klidně si udělám snídani do krabičky (cestovní skleničky) a sním si to po cestě do školy nebo ve škole). Uvidíte, že vás správně složená snídaně hezky probere a budete mít i lepší náladu. ;)
2. Pijte. Na tohle téma chystám napsat článek, ale je vám asi jasné, že pitný režim je důležitý. Vymněte sladké limonády za obyčejnou vodu a neslazené čaje. Napijte se hned po probuzení a pijte pravidelně, alespoň 1,5l denně. Samozřejmě záleží i na vašem výdeji (vše bude v článku za týden).
3. Hýbejte se. Tak strašně důležitý, dělá to zázraky se zdravotním stavem našeho těla. Nejen s tím fyzickým, ale i psychickým. Ve zdravém těle zdravý duch! Zkuste každý den alespoň malý pohyb. Třeba jen procházka, nebo se 10 minut protahovat u televize, hlavně začněte. :)
4. Nepropadejte trendům. Jak jsme psala o těch úskalích sociálních sítí. Lidé vidí na instagramu slečnu, která má krásnou postavu, ta řekne, že drží bezlepkovou dietu, ale to neznamená, že když vy budete držet bezlepkovou dietu, tak budete vypadat stejně jako ona nebo že byste měli lepek ze stravy vyřadit. Nebo zase můžeme narazit na slečnu s pekáčem buchet na břiše, obřími kvadráky a ona vám prozradí, že po cvičení pije proteinový nápoj. To, ale neznamená, že vy si musíte koupit protein a pít ho. 
Stejně tak není nutné si hned začít počítat makra, kalorie nebo nechávat sestavovat jídelníčky. Počítání makroživin vám jistě může pomoci, ale upřímně je to docela otrava, každý jídlo si vážit zadávat do programu. Nic pro mě. A k těm jídelníčkům, vážně nedoporučuji chodit k výživovým poradcům, někteří jsou jistě kvalitní a snaží se samovzdělávat, ale většina absolutně nerozumí fyziologii lidského těla a budou vám radit blbiny, prodávat výživové doplňky a prostě vás budou hezky rejžovat. Cením výjimky, ale je jich sakra sakra málo! Samozřejmě si ho můžete nechat udělat od nutriční terapeutky/specialistky, ale já to nemám úplně ráda, protože se o tom nenaučíte dostatečně přemýšlet. Nedojde vám proč jaká potravina v jídle je, co zastupuje a jakou má úlohu. 
5. Jezte pestře. Jezte různě barevnou zeleninu, jezte luštěniny, obiloviny, mléčné výrobky, vejce, ovoce, ryby, maso. Když máte hlavní jídlo, dejte si k tomu zeleninu. K ovesné kaši zase ovoce. Prostě kombinujte. Aby ve vašem jídelníčku byly všechny potraviny a tím pádem i živiny a jiné látky.
6. Spěte a buďte šťastní! Spánek jde se zdravím ruku v ruce, spěte dostatečně v klidu, pohodlí a tmě. Uvidíte, že se budete cítit skvěle už po pár dnech dodržování těchto pár rad. :)

Jestli je tu někdo, kdo přečetl článek až do konce, tak mu gratuluju! :D Jak to máte se zdravým životním stylem vy?
A. ♥

6 komentářů:

  1. Skvělý článek. Kolem sebe přesně vidím lidi, kteří nedodržují ani jeden z bodů a neustále si stěžují. Když jim ale potom přátelsky poradíš, že by měli vypít denně víc, než půl litru tekutiny a dvě piva, tak se rozčílí. A nedej bože, abych je nutila snídat! Ach jo.. Já bych bez snídaně nevyšla z domu :)

    Pauline’s Tiny World♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky bych bez snídaně nemohla být. Jo, někteří si to prostě nikdy neuvědomí, protože nechtějí. :(

      Vymazat
  2. Zrovna přítel je v jídle absolutně nesnesitelný. Doma je zvyklý na českou klasiku, přes semestr na koleji jí kdo ví co a je líný se i nasnídat. Často mu není dobře, bolí ho žaludek, tak si schválně rýpnu, že si za to může sám a pevně věřím, že mám i pravdu. Teď s ním budu 14 dnů bez vlivu jeho maminky, tak doufám, že ho trochu nasměruju na správnou cestu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to držím moc palce, ať se ti podaří ho trochu "srovnat". :D :)

      Vymazat
  3. Opět skvělý článek! :) Já to měla vždycky tak, že mě pokaždé na jaře chytla taková nálada, že teda budu cvičit a jíst zdravě, a tím si seženu ty svaly a všechno. A asi měsíc mě to fakt strašně bavilo. Jak cvičení, tak hledání lepší stravy, zdravé recepty apod. Jenže většinou mě to pak zase stejně extrémně omrzelo. Takže teď se snažím jíst sice zdravě, ale nějak to nepřehánět. Cvičit, jen když se mi chce apod. Ale super tipy, děkuju. :)
    Young, wild and free

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, důležité je dělat vše s rozumem, žádné zákazy, omezování a přísný režim. :)

      Vymazat

Děkuji za přečtení a Váš komentář!