10 tipů, jak začít běhat

Tak na tenhle článek se chystám už docela dlouho. Běhat jsem začala před 5 lety, a tak snad dám pár tipů, jak s tímto sportem začít. Takže pokud s během teprve začínáte určitě čtěte dál! :)

1. Každý krok se počítá. Nikdy běh nepřehánějte, zvlášť pokud začínáte. To je to nejhorší co můžete udělat. Když jsem já začínala, uběhla jsem kolem 3 kilometrů a trvalo mi to skoro 20 minut. A když jsem poprvé uběhla 5 kiláků, tak jsem měla pocit maratonce! :D Takže si nestanovujte příliš velký cíl. Raději vyrazte a klidně střídejte běh a chůzi. Prostě tolik kolik uběhnete, tolik uběhnete.

2. Dělejte malé krůčky. Taky docela důležitá věc. Pokud poběžíte do kopce a budete se ho snažit rychle vyběhnout tím, že budete dělat dlouhé kroky, pravděpodobně budete na kopci úplně mrtví a budete rádi, když se odplazíte. Pokud budete dělat kroky menší, nahoře se budete cítit lépe. :) A pokud i při malých krocích nemůžete, tak ho prostě vyšlápněte.

3. Není špatného počasí, pouze špatně oblečeného běžce. Dnes nejdu běhat je horko/zima/prší/sněží/fouká....do každého počasí se lze obléknout, pokud sněží, vemte si čelenku nebo čepici a oblečte se jakoby bylo o 5 °C více, protože se zahřejete a bylo by vám vedro. Když prší stačí si vzít kapuci. Horší to je, když je v létě i 40°, ale nikdo neříká, že máte jít běhat v poledne, naopak buď si přivstaňte nebo jděte běhat večer. :)
4. Začněte pomalu. Jak už jsem říkala, když uběhnete 2 kilometry tak to stačí a klidně to může trvat 20 minut. No a co? Každý někde začíná, každý máme jinou kondičku, jiné předpoklady. Tak se hlavně nesnažte vyrovnat někomu jinému. Ale inspirace  samozřejmě také není od věci. ;) Pokud poběžíte a už nebudete moct, tak klidně jděte a pak se zase rozběhněte. To nevadí, že neběžíte, vždyť to děláte pro sebe a nikdo vám za to nevynadá.

5. Dýchejte zhluboka. Občas někde vždy radí, jak máš nebo nemáš dýchat. No já k tomu řeknu asi jediný, dýchejte zhluboka. Při mělkém dýchání často vzniká bolest v boku. Pokud opravdu nevíte, jak dýchat, tak zkuste, co dva kroky nádech a co dva kroky výdech. Nejlepší však bude, když budete vnímat své tělo a dýchat podle toho. :)

6. Poslouchejte tělo. Tak tohle je asi ten nejzásadnější bod celého seznamu. Běhání je náročné -  a to na fyzičku, tak na klouby a svaly. Jestli vás bolí koleno, tak se na to raději vykašlete a dejte si pár dní pauzu, lepší než si udělat trvalé zranění. To samé se svaly, nezapomínejte se protahovat a zahřát se, jinak si můžete natáhnout sval a to není nic příjemného. Pokud už se vám špatně dýchá, tak zvolněte. Nepřepínejte se! :)

Už mě sledujete na Instagramu? :)
7. Pijte. Před během se vždy trochu napijte, ale nepřehánějte to, ať vám neškrundá v žaludku. Po doběhnutí se taky nejdříve napijte vody. Množství se odvíjí od toho, kolik jste toho uběhli a jak moc jste se zpotili.

8. Jezte. Před během bychom se měli i posilnit, pokud si dáváte hlavní jídlo počkejte alespoň hodinu, lépe hodinu a půl. Pokud si dáváte jen malou svačinku (třeba banán nebo tyčinku), vyrazit můžete prakticky hned. Je to samozřejmě individuální, nejlépe to na sobě poznáte jen vy.  
9. Nemyslete na to, že běžíte. Nepřemýšlejte o tom, jak rychle běžíte a kolik už máte uběhnuto a kolik ještě zbývá a kolik byste měli uběhnout. Neužijete si to. Přemýšlejte o čemkoliv jiném a nebo nepřemýšlejte vůbec a třeba jen poslouchejte písničky.
10. Užij si ten pocit po běhu. A pokud vás běh protě nebaví, tak se něj vykašlete. Existuje nespočet sportů, tak zkuste něco jiného.
A jak to máte s během vy?

Komentáře

  1. Moc krásny článok. So všetkým súhlasím. Behám už skoro dva roky a stále ma to nesmierne baví :)

    http://lamodaeanarchia.blogspot.it/

    OdpovědětVymazat
  2. Skvelé tipy a super článok ! Myslím, že pre začiatočníkov je to veľmi prospešný článok. Ja behanie milujem ! Cez zimu behám vnútri na páse, ale už sa teším na krásne teplé a slnečné počasie, keď konečne vybehnem von :)
    my blog : THE COLORFUL THOUGHTS


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Minulou zimu jsem také chodila běhat na pás, ale musím říct, že mě to moc nebavilo a tak se radši trochu tepleji obleču a vyběhnu i ve sněhu. :) No určitě neváhej, už dávno je teplo teplíčko! :)

      Vymazat
  3. Krásný článek, skvělé tipy! Já sama teda neběhám, každé jaro plna nadějí jednou vyběhnu a tím to končí.. ale tohle léto to určitě už překonám a změním :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  4. skvelé rady ;) aj ja už by som mala začať keď je tak krásne vonku :))

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za přečtení a Váš komentář!